Kan jag anmäla en person som inte betalar tillbaka för bedrägeri?

Jag har lånat ut 10,200 och den personen som är skyldig mig det vägrar att betala tillbaka. Kan jag anmäla den personen för bedrägeri då.? För den personen har satt mig i ekonomisk knipa.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga gäller ett brott får man se till brottsbalken för att besvara din fråga. Brottet bedrägeri finns i brottsbalken 9 kap. 1 §. Där står det att för att någon ska dömas för bedrägeri krävs det att gärningspersonen:

a) genom vilseledande,
b) förmår någon till en handling eller underlåtenhet, och
c) som innebär förmögenhetsöverföring (ekonomisk skada för den drabbade och ekonomisk vinning för gärningsmannen).

Hur blir det då i ditt fall? Jag tolkar din fråga som att du har lånat ut pengar till personen frivilligt och att det är först i efterhand som personen inte vill betala tillbaka. För att rekvisitet vilseledande i brottsbalken 9 kap. 1 § krävs det att personen medvetet har försökt lurat dig att ge hen pengar redan från början. Det kan alltså inte vara vilseledande om personen först i efterhand inte vill betala och detta inte syftet från början. Eftersom jag inte vet alla detaljer blir det svårt att avgöra ifall personen i ditt fall har gjort dig skyldig till bedrägeri eller inte. Därför rekommenderar jag dig att försöka dig på att anmäla personen om du känner att du blivit vilseledd av personen och att du vill låta polisen undersöka saken.

Om du däremot tvekar lite eller om anmälan inte skulle leda till något har du även möjlighet att vända dig till Kronofogden för att försöka få tillbaka dina pengar. Då börjar du med att ansöka om ett betalningsföreläggande, vilket du kan göra genom att fylla i och skicka in en blankett till Kronofogden. Blanketten och mer information om betalningsföreläggande hittar du på Kronofogdens webbsida, här: www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Simon RydbergRådgivare