Kan jag anklagas för brott om jag har betalat för narkotika men inte fått den?

Min vän har torskat med opiater på sig. Jag har smsat med henne om att jag vill köpa (det står rakt ut så ingen kodning eller annat). Jag har swishat men aldrig fått själva varorna. Så jag är ren och har inte fått något heller. Kan jag anklagas för uppsåt att köpa?

Lawline svarar

Hej,

Vad trevlig att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

I detta fall så har du inte fullbordat något brott. Frågan som är aktuell blir då om du kan bli anklagad för försök eller förberedelse till narkotikabrott.

Om du skulle ha opiaterna för eget bruk så kan du inte anklagas för försök eller förberedelse till narkotikabrott, se Narkotikastrafflagen 4 § jämte 1 § 6 punkten. Åklagaren kan isf inte göra någonting.

Om du skulle ha opiaterna för att sälja vidare, och åklagaren kan bevisa detta, så kan du anklagas för förberedelse till narkotikabrott, se Narkotikastrafflagen 4 § jämte 1 § 3 punkten och Brottsbalken 23 kap 2 §.

Hoppas detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare