FrågaKÖPRÄTTÖvrigt16/10/2022

Kan jag ångra ett distansköp av en begagnad guldklocka?

Hej, Enligt distanshandelslagen så finns undantag från ångerrätt enligt 2:11. Jag har köpt en begagnad guldklocka, skulle ni säga att denna täcks av ångerrätten eller ej? Min bedömning är att lagen syftar på halsband, ringar osv, inte en klocka som till liten del består av guld.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du refererar till "distanshandelslagen" tolkar jag det som att du syftar på lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL). Det är den lag som reglerar konsumentskyddet för köp som görs utanför en säljares affärslokaler. Lagen är till exempel tillämplig på köp som gjorts via postorder eller internet. Jag förutsätter att du köpt den begagnade klockan genom distansavtal eftersom du själv refererar till lagen i fråga. Skulle du ha köpt den begagnade klockan direkt i butik är det istället konsumentköplagen (KkL) som är tillämplig. Om så skulle vara fallet, eller om jag på annat sätt tolkar dig fel, får du gärna höra av dig på nytt!

Om man köpt en vara på distans kan man i regel utnyttja sin ångerrätt under 14 dagar (2 kap. 10 § DAL). Tiden börjar löpa från det att du som köpare fått hem varan (2 kap. 12 § DAL). Det stämmer dock att det finns en del undantag kring när man som köpare ändå inte har ångerrätt (2 kap. 11 § DAL). Jag saknar dock information kring vad felet på klockan är; det vill säga varför du skulle vilja lämna tillbaka den. Det gör att jag inte kan ge något konkret svar på hur just din ångerrätt ser ut. Min bedömning är dock att det inte skulle vara några problem att utnyttja sin ångerrätt vid köp av en klocka, även om den är begagnad och till viss del av guld.

Vidare har Konsumentverket ställt upp en lista med exempel på tillfällen då ångerrätten är undantagen på den typ av köp som avses. Listan är förvisso inte uttömmande, men jag tänker att den ändå kan ge bra vägledning. Följande köp undantas alltså från ångerrätten:

  • En förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten.
  • Varor som är förseglade av hälso- och hygienskäl till exempel underkläder, där förseglingen har brutits av konsumenten.
  • Kulturevenemang och idrottsevenemang.
  • Resor och boenden till exempel flygbiljetter och hotellnätter.
  • Fritidsaktiviteter som utförs på en bestämd dag eller under en begränsad tidsperiod, till exempel kulturevent eller fotbollsmatcher.
  • En tjänst som har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Varor som snabbt kan försämras, till exempel livsmedel.
  • Lösnummer av en tidning eller tidskrift.
  • Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel, till exempel familjefoton.
  • Digitalt innehåll, till exempel nedladdning av en film, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till påbörjad leverans och att det därigenom inte finns någon ångerrätt.
  • Avtal utanför affärslokal om det totala beloppet understiger 400 kronor.
  • Reparationstjänster som sker på konsumentens initiativ och då konsumenten uttryckligen har begärt att reparationstjänsten utförs under ångerfristen. Konsumenten behöver dock inte uttryckligen ha bekräftat att ångerrätt saknas.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare