Kan jag ångra att jag tackat ja till en hyreslägenhet innan jag skrivit på något kontrakt?

Hej,

Vad gäller om man endast har tackat ja till en lägenhet men ångrar sig och vill inte skriva på?

Detta gäller hyres. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till skillnad från när man köper en fastighet eller lägenhet så finns det inga formkrav när det gäller hyresavtal (12 kap. 2 § Jordabalken). Hyresavtalet ska vara skriftligt om någon av parterna begär det, men det är alltså inget krav för att avtalet ska gälla. Det kan dock vara svårare att bevisa att det faktiskt finns ett avtal om man endast kommit överens om det muntligen. Men kort sagt så har ni alltså redan träffat ett bindande avtal.

Hyresvärdar är oftast intresserade av att ha hyresgäster som vill bo där en längre period eftersom det innebär mindre kostnader för dem. Jag rekommenderar därför att ni hör av er till hyresvärden och förklarar situationen, de har säkert varit med om liknande tidigare.

I absolut värsta fall så har du rätt att säga upp hyresavtalet så det upphör att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen (12 kap. 5 § Jordabalken). Det innebär att du i så fall får betala månadshyrorna under den perioden. Men i normalfallet så borde det inte vara några problem för hyresvärden att hitta en ny hyresgäst och att uppsägningstiden inte ska behövas.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor och jag önskar dig lycka till. Om något skulle vara oklart så kommentera här så svarar jag så fort jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare