Kan jag ändra ägandeförhållandena mellan mig och min fru efter att vi köpt en bostadsrätt?

Jag har sålt min villa som jag ägt till 100%, och nu har jag köpt en bostadsrätt för en billigare penning än vad jag har sålt min villa för.

Vid köp av bostadsrätten så äger min hustru och jag 50 % var.

Vad jag i efterhand ser är att jag troligtvis har gjort en blunder vad gäller reavinstbeskattning för att vi nu äger 50 % var och vad jag har kollat så får jag en mycket högre beskattning nu.

Kan man i efterhand ändra så att jag äger bostadsrätten till 100 %, försäljning av villan gjordes idag 29 april.

Vad skall göras då?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga är hur du kan ändra ägarförhållandet mellan dig och din fru, då du anser det bli mer skatteförmånligt om du äger hela bostadsrätten själv. Om jag har missförstått frågan så är du varmt välkommen att höra av dig på elin.englund@lawline.se.

Tillämplig lag på frågeställningen:

Inkomstskattelagen (IL).

Bostadsrättslagen (BRL).

Äktenskapsbalken (ÄktB).

Hur kan ni som makar ändra ägandeförhållandet på bostadsrätten?

Om din fru också vill att du ska äga bostadsrätten till 100% så är det enklaste sättet att hon ger sin andel i bostaden till dig genom gåva. Då vi inte har någon gåvoskatt i Sverige så blir då gåvan skattefri (8:2 IL). För att det ska bli skattefritt är det dock viktigt att din fru inte får någon ersättning för sin del av dig, annars kan hon komma att behöva skatta för en försäljning istället.

Så länge ni inte har äktenskapsförord så förlorar hon inte på att du är ensam ägare till bostaden, då hon ändå har rätt till halva bostaden enligt huvudregeln i äktenskapsbalken, ifall ni mot all förmodan skulle gå skilda vägar. Om ni däremot har ett äktenskapsförord som reglerar bostaden bör ni fundera på hur detta eventuellt kan drabba din fru vid en eventuell skilsmässa och då kanske ändra äktenskapsförordet om ni känner att det behövs. Det viktiga är att ni båda är nöjd och känner er trygga med ert beslut.

Hur kan din fru ge bort sin andel av bostadsrätten?

För att din fru skall kunna ge bort sin halva av lägenheten så kan ni upprätta ett gåvobrev, för gåvobrevet finns det vissa formkrav i Bostadsrättslagen som måste uppfyllas för att gåvobrevet skall vara giltig.

Formkraven är följande (6:4 BRL):

-Avtalet skall upprättas skriftligen.

-Både du och din fru skall skriva under.

-Priset skall anges, vilket här då blir 0 kr.

Bra att veta:

-Det behövs inte vittnen för denna typ av gåvoavtal, då det inte är en fastighet utan en bostadsrätt.

-Om formkraven inte är uppfyllda så är gåvobrevet ogiltigt.

-Bostadsrättsföreningen måste föra i gåvobrevet i förteckningen, varav ni måste meddela föreningen om gåvan och dem kommer antagligen be om en kopia av gåvobrevet (9:10 BRL).

-Eftersom ni är gifta ska ni registrera gåvobrevet hos skatteverket i äktenskapsregistret (8:1 med hänvisning till 16 kap. ÄktB).

Om ni bestämmer er för att genomföra gåvan kan ni själva upprätta ett gåvoavtal, men om ni vill ha hjälp av en jurist så kan jag hjälpa er att komma i kontakt med en av våra duktiga jurister på juristbyrån, för den typen av avtal brukar fast pris kunna ges. Det är bara att mejla mig på elin.englund@lawline.se ifall du vill ha kontakt med en jurist, så hjälper jag dig att komma i kontakt med dem för att få en offert.

Ifall ni följer formkraven för gåvobrevet och genomför det så kan lägenheten på det viset bli din till 100%, utan att det blir någon skatt eller kostar någonting, förutom om ni anlitar en jurist för avtalet för då kostar det pengar.

Sammanfattat svar:

Om du och din fru är överens och vill ändra ägandeförhållandena på bostadsrätten på ett så billigt sätt som möjligt så kan ni skriva ett gåvobrev där din fru ger bort sin andel till dig. Då Sverige inte har någon gåvoskatt så behöver ingen av er skatta för att hon ger dig sin andel, så länge du inte betalar någonting för hennes andel. Det viktiga är att ni följer formkraven i 6:4 BRL, att ni registrerar gåvobrevet hos skatteverket så det är skyddat mot din frus eventuella borgenärer och att ni meddelar bostadsrättsföreningen om ägarskiftet då de behöver registrera det. Således kan du ändra i efterhand så att du äger bostadsrätten till 100%.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, om du har några följdfrågor eller vill komma i kontakt med någon av våra jurister så är du varmt välkommen att mejla mig på elin.englund@lawline.se!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare