FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/08/2021

Kan inresetillstånd nekas pga. tidigare brott - USA

Hej.

Jag planerar att åka till USA i Januari. 1989 dömdes jag till en månads fängelse för rattfylleri, kan detta innebära att jag blir nekad inresetillstånd till USA?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

I USA finns det ett system (Visa Waiver Program, VWP) som medför att medborgare från vissa länder kan resa fritt in i USA som turister och stanna i 90 dagar utan visum. Sverige är ett av dessa länder. Istället för att ansöka om visum, ska man fylla i ESTA-ansökan enligt VWP.

Som du säkert vet om du påbörjat din ansökan, måste man svara på frågan om man blivit dömd för brott tidigare. Är du dömd för ett brott som anses vara `moral turpitude`, moraliskt skamligt, kan du bli nekad inresetillstånd. Vilka brott som faller inom ramen för "moral turpitude" är inte helt klart, men det skulle kunna vara mord, misshandel, rån etc. Mer om detta kan du läsa (här).

Begicks brotten mer än 5 år tillbaka, kan man fortfarande få inresetillstånd beroende på omständigheterna. Dessutom kan även få inresetillstånd om du dömts för ett brott som har max 1 års fängelse i straffskalan (rattfylleri har max 6 månader) och du suttit i fängelse mindre än 6 månader (du har suttit i 1 månad). I och med att brottet begicks 1989 och det inte är grov rattfylleri, kommer du förmodligen inte bli nekad inresetillstånd. Blir du nekad efter en ESTA-ansökan, är det möjligt att vända sig till amerikanska ambassaden och ansöka om turistvisum.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du behöver ytterligare hjälp är du varmt välkommen att ställa ytterligare frågor eller kontakta oss (här)!

Med vänliga hälsningar,

Anneli AlchahinRådgivare