FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/08/2019

Kan inkomst från enskild firma avräknas från uppsägningslönen?

Hej.

I mitt avslutsavtal stödet så här:

"3. ARBETE OCH LÖN TILL OCH MED SLUTDAGEN

XXXXX är arbetsbefriad från den 21 maj 2019 till och med Slutdagen. Under den arbetsbefriade perioden är XXXXX oförhindrad att söka nytt arbete. Lön som utges av Bolaget under den arbetsbefriade perioden ska avräknas från annan eventuell inkomst som XXXXX kan förvärva under den arbetsbefriade perioden."

Nu vill mitt före detta bolag att jag ska skicka över fakturorna på jobb jag har gjort i min enskilda firma så att dom kan avräkna dem på min sista lön. Kan dom kräva att se det? Vad gäller här?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om lön under arbetsbefriad period finns i 12-13 § lagen om anställningsskydd (LAS).

Enligt 13 § LAS får arbetsgivaren från uppsägningslönen avräkna inkomster som arbetstagaren under samma tid har förvärvat i annan anställning. Arbetsgivaren har också rätt att avräkna inkomster som arbetstagaren under denna tid uppenbarligen kunde ha förvärvat i annan godtagbar anställning.

Avräkning kan bara ske för annan inkomst av anställning, således ska förvärvsarbete från enskild firma i regel ej räknas av. Din inkomst från din egen näringsverksamhet kan alltså inte räknas av från din sista lön. Din arbetsgivaren kan alltså inte kräva att du skickar över fakturorna för att avräkna inkomst från din enskilda firma.

Observera dock att arbetsgivaren har rätt att avräkna inkomster som arbetstagaren under uppsägningstiden uppenbarligen kunde ha förvärvat i annan godtagbar anställning. Läs här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare