Kan hyresvärden säga upp ett hyresavtal?

Får hyresvärden säga upp mitt hyresavtal för att hans dotter vill bo här i stället ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill ha reda på huruvida en hyresvärd har möjlighet att säga upp ett hyresavtal för att själv kunna disponera lägenheten som denne vill.

Den aktuella lagen är Hyreslagen. Med andra ord 12 kap Jordabalken (JB).

Hyresavtal på bestämd eller obestämd tid.

Det framgår inte huruvida avtalet i ditt fall löper på bestämd eller obestämd tid. Om det inte framgår av hyresavtalet anses hyresavtalet löpa på obestämd tid (12 kap 3 § JB).

Uppsägningstid vid bestämd respektive obestämd tid.

Om avtalet löper på obestämd tid måste hyresvärden enligt 12 kap 4 § 1 p JB säga till tre månader innan denne önskar att hyresgästen flyttar.

Om avtalet löper på bestämd tid varierar uppsägningstiden beroende på hur lång hyrestiden är (se 12 kap 4 § 2 st JB). Om det är fråga om en bostadsrätt och hyrestiden är längre än tre månader måste hyresvärden säga upp hyresgästen senast tre månader i förväg.

Hyresvärden har enbart rätt att säga upp ett avtal som löper på bestämd tid i förtid om hyresgästen exempelvis är sen med hyresbetalningarna. Hyresrätten måste med andra ord vara förverkad (se 12 kap 42 § JB).

Delgivning.

För att en hyresvärd ska kunna säga upp en hyresrätt krävs att denne meddelar hyresgästen om detta. Uppsägningen måste komma hyresgästen tillhanda för att den ska vara juridiskt giltig. Detta kan ske genom att hyresvärden skickar ett rekommenderat brev. Då anses nämligen hyresgästen ha mottagit uppsägningen även om denne inte skulle hämta ut brevet.

Slutsats.

Under förutsättning att en hyresvärd beaktar uppsägningstiderna finns det inget som hindrar denne från att säga upp ditt hyresavtal. Hyresvärden måste upplysa dig om uppsägningen för att den ska vara laglig. Beroende på huruvida hyresavtalet löper på bestämd eller obestämd kan uppsägningstiderna se olika ut. Om avtalet löper på obestämd tid kan hyresvärden när som helst säga upp avtalet och uppsägningstiden är då tre månader (om du och hyresvärden inte har avtalat om annat). Om avtalet löper på bestämd tid måste hyresrätten vara förverkad för att hyresvärden ska ha rätt att säga upp dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja FagerholmRådgivare