Kan hyresvärd förbjuda rökning på balkongen i nyproduktion?

Hej!

Jag ska flytta in i en nyproducerad hyreslägenhet. På kontraktet står det att rökning är förbjudet på balkongen och räknas som avtalsbrott. Men hittar massa olika information om hur vida detta är okej att ha med i kontrakt eller inte. Så undrar vad som gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline, jag ska göra mitt absolut bästa för att svara på din fråga.

Generellt om rökning och rökförbud i lagen

Rökning är lagligt. Dock så är rökning är inte tillåtet på vissa platser i samhället. Enligt lagen(2018:2088) om tobak och liknande produkter så är bland annat rökning förbjudet vid lokaler avsedda för skolverksamhet, hälso- och sjukvård, kollektivtrafiken och dess hållplatser, entréer till platser allmänheten har tillträde till, restauranger och cafeér samt deras uteserveringar(6 kap 2§ Lagen om tobak och liknande produkter). Entréer till flerbostadshus såsom hyresrätter är emellertid undantagna från denna bestämmelse (6 kapitlet 4 § Tobakslagen). Hyresvärden kan alltså inte förbjuda rökning vid trapphusen.

Skyldigheter för hyresgäster

Hyresgäster som bor i hyresrätter skall se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan innebära fara för hälsa eller som man annars inte skäligen bör tåla(12:2 JB). Rökning har när det testats i hyresnämnden inte ansetts vara en sådan störning som en granne inte bör tåla, trots att det rådde rökförbud i hyreshuset där rökningen förekom. Det har inte ansetts vara en sådan störning som omfattas av bestämmelsen. Dock så är beslut av hyresnämnden inte prejudicerande, så det är inte säkert att utfallet hade blivit exakt samma om rättsfrågan kommit upp i domstol igen.

Rökförbud i hyresrätter

Det är skillnad på att införa rökförbud i ett nyproducerat hus och i ett befintligt hus. När man bygger en nyproduktion och alla hyresgäster ska skriva på ett avtal så kan man ge alla samma villkor, dvs alla kan få samma avtal där ett villkor är att rökning inomhus och på balkongen är förbjudet. I ett gammalt hus så kan däremot hyresgästerna ha olika villkor, de som flyttade in längre tillbaks i tiden kan ha avtal där det inte står något om ett rökförbud, medans de nyare gästerna har ett stadgat rökförbud i sitt kontrakt.

Slutsats

Hyresvärdar kan ha med ett rökförbud i sina avtal, men det är oklart om det finns någon faktisk sanktionsmöjlighet om en hyresgäst bryter mot det. Rättsläget är tyvärr oklart och det finns inget säkert svar på din fråga. Som det ser ut nu så saknas lagstöd för att hindra hyresgäster från att röka på balkongen. Jag kan tyvärr inte gett direkt svar på din fråga eftersom att det faktiskt inte är fastställt varken i lag eller praxis vad som skulle gälla i ett fall som ditt.

Jag kan rekommendera dig att kontakta hyresgästföreningen och be om rådgivning från dem om du vill ha mer information. Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor. Önskar att jag kunde ge dig ett svar och berätta vad som gäller på rak arm, men tyvärr så kan jag inte det.

Med vänlig hälsning,

My StenquistRådgivare