Kan hyresvärd bestämma butikens öppettider?

Kan en hyresvärd (butikslokal) bestämma vilka öppettider en butik ska ha?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår att du undrar huruvida hyresvärden kan bestämma över en butiks öppettider. Jag kommer nedan att besvara din fråga utifrån jordabalken (JB).

En hyresvärd har viss rätt att begränsa nyttjandet av ett hyresobjekt. Exempelvis ska lokalen enbart användas till det den är avsedd för (12 kap 23§ 2 st JB). Likaså har hyresgäster ett ansvar att inte utsätta omgivningen för störningar (12 kap 25§ 1 st JB).

Någon regel kring att hyresvärden har rätt att bestämma en butiks öppettider finns däremot inte. Det möjliga lagstöd jag kan se är om öppettiderna på något vis leder till störningar för de som bor i omgivningen. Då är det förvisso inte öppettiderna i sig som stör utan de effekter som det kan medföra. I en sådan situation kan hyresvärden kräva att störningarna ska upphöra. Detta kan indirekt leda till att öppettiderna måste justeras om ni inte kan komma till rätta med störningar på annat vis. En sådan inskränkning kan dock enbart ske under förutsättning att störningarna just går att härleda till öppettiderna. Om inte öppettiderna är förenade med någon störning så kan jag bara se att en sådan begränsning skulle vara möjlig om det framgår av hyresavtalet. Är så fallet så har hyresvärden inflytande över öppettiderna. Om det däremot inte framgår av avtalet så finns inget direkt lagstöd som motiverar en sådan inskränkning.

Jag hoppas du fick din fråga besvarad!

Vänligen,

Frida KällhageRådgivare