Kan hyresgästen omedelbart säga upp avtal om uthyrning av privatbostad efter att hyresvärden gjort detsamma?

Hej, Jag har en fråga gällande uthyrning av privat bostad. Jag förstår att enligt Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad så har jag som hyresvärd 3 månaders uppsägningstid vid månadsskifte och min hyresgäst har 1 månads uppsägningstid vid månadsskifte. Jag undrar hur länge min hyresgäst egentligen lagligt måste stanna om det är jag som hyresvärd som säger upp kontraktet? Hittar ingen specifikation i lagen om någon minimitid de faktiskt behöver stanna annat än att de max får stanna tre månader efter uppsägning från hyresvärd. Jag antar att de kan säga upp kontraktet själv under min uppsägningsperiod på tre månader och att den då skulle bli 1 månad istället men jag undrar om de egentligen inte lagligt kan "gå på dagen" om det är hyresvärden som säger upp kontraktet? Det blir lite som att man ger någon sparken och tvigar de att stanna kvar 3 månader efter ändå om ni förstår vad jag menar. Tack så mycket för er tid och expertis.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Ditt antagande om uppsägningen av ditt hyresavtal för privatbostad är korrekt. Det finns inget som hindrar hyresgästen från att säga upp hyresavtalet omedelbart efter att du som hyresvärd sagt upp avtalet, förutsatt att ni kommer överens om det. En sådan överenskommelse får dock hyresgästen endast träffa med dig som hyresvärd om det är mer gynnsamt för hyresgästen att få avtalet upphört tidigare än vid månadsskiftet som inträffar efter tre månader från din uppsägning (jämför 2 § och 3 § andra stycket lag om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen)). Anledningen till detta utfall har att göra med att lagens bestämmelser är tvingande till hyresgästens fördel. Den tvingande lagstiftningens syfte är att tillerkänna hyresgästen ett minsta skydd i avtalsförhållandet vid uthyrning av privatbostad. Du och hyresgästen kan därför inte komma överens om andra avtalsvillkor än vad som anges i lagen om dessa villkor skulle vara till nackdel för hyresgästen (2 § privatuthyrningslagen). Om du och hyresgästen efter din uppsägning inte kommer överens om kortare uppsägningstid än vad som bestäms i lagen kommer hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast efter en månad från hyresgästens följande uppsägning.

Har du några ytterligare frågor? Tveka inte att kontakta oss på Lawline igen så hjälper vi dig!

Med vänlig hälsning,

Pontus Heino

Pontus HeinoRådgivare