Kan hyresgäst säga upp hyresavtal under hyresvärdens uppsägningstid?

Hej!

Jag har en fundering om Lag om uthyrning av egen bostad. Jag hyr ut en bostad på obestämd tid. I hyreskontraktet är det avtalat om uppsägningstiden på 3 månader för mig som hyresvärd och 2 månader för hyresgäst. Jag har valt att säga upp hyreskontraktet den 3 november vilket innebär att kontraktet upphör den 28 februari (upphör månadsskiftet 3 månaders efter uppsägningen). Hyresgästen har mottagit skriftlig uppsägning. Hyresgästen, efter två veckors tid (den 18 november), väljer att säga upp kontraktet från sin sida (trots att det är redan uppsagt) och hävdar att hen har rätt till en månad uppsägningstid. Hen påstår till och med att lagen är tvingande till hyresgästen förmån och det spelar ingen roll att jag sagt upp hyreskontraktet först. Har hyresgästen rätt? Det måste väl räknas att det är första uppsägningen som gäller eller kan hen komma med uppsägning nu ändå? Jag tolkar lagen att hyresgästen skulle haft rätt om uppsägningen hade kommit från hyresgästen i första hand?

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att vänder dig till Lawline med din fråga.

En månads uppsägningstid gäller
Ni kan avtala om de villkor ni vill i hyresavtalet förutsatt att villkoren inte resulterar i sämre rätt för hyresgästen än vad som framgår av lagen om uthyrning av egen bostad. Lagen skyddar således hyresgästen genom att ge ett sorts minimiskydd. Av lagen framgår att hyresgästen alltid kan säga upp avtalet att sluta gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast en månad från tidpunkten för avtalets uppsägning (3 § andra stycket lagen om uthyrning av egen bostad). Hyresgästen har således rätt att uppsägningstiden är en månad.

Hyresgästen kan säga upp hyresavtalet under uppsägningstiden
Det spelar dessvärre ingen roll att du varit först med att säga upp avtalet. Hyresgästen har rätt att säga upp avtalet trots att du som hyresvärd redan sagt upp avtalet. Om hyresgästen inte skulle ha den här möjligheten skulle det finnas en möjlighet för hyresvärden att hindra hyresgästen från att använda rätten till en månads uppsägningstid genom att säga upp avtalet vid misstanke om kommande uppsägning från hyresgästens sida och på detta sätt "binda fast" hyresgästen en längre tid än en månad.

Det här innebär att hyresgästens uppsägningstid (en månad) gäller. Det finns alltså ingen regel som säger att hyresgästen inte skulle kunna säga upp avtalet under hyresvärdens uppsägningstid för att flytta ut tidigare.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare