Kan huset utmätas för sambons skulder?

Om två personer bor ihop (ej gifta) och äger halva huset var. Om en av dom hamnar hos Kronofogden pga obetalda skulder, kan det bli utmätning av huset då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga om utmätning regleras i utsökningsbalken (UB).

För det första måste understrykas att huvudregeln är att utmätning i första hand ska ske av den egendom som innebär minst skada eller olägenhet för den skuldsatte (se 4 kap. 3 § 2 st. UB). Att utmäta kontanta medel, lön, en bil eller annan lös egendom går alltså normalt före fastigheten som man bor i. Du kan läsa mer om utmätningsordningen här.

Om det skulle bli aktuellt att utmäta fastigheten för att täcka skulderna, kan detta göras trots att den skuldsatte sambon som är föremål för utmätning enbart äger hälften av fastigheten (se 8 kap. 8 § UB). Det som i så fall sker är att hälften av summan vid försäljningen går till skulderna och den andra halvan går till den icke-betalningsskyldige sambon. En tänkbar lösning som Kronofogden troligen skulle föreslå i ett sådant läge för att undvika exekutiv försäljning är dock att den icke-betalningsskyldige sambon köper den skuldsatte sambons andel och att de pengarna sedan används för att täcka skulderna.

Hoppas du fick svar på frågan. Återkom gärna vid fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare