Kan halvsyskon ärva den andra föräldern?

Hej Har en fråga om arv Min mamma gick bort 2016 min pappa gick bort nu i januari . På mammas sida finns det 4 halvsyskon till mig. Ock min pappas sida finns det 4 stycken halvsyskon Så jag är deras gemensama barn Arvskifte är gjort efter mamma och mina halvsyskon har fått ut en del av sin laglott då En halv syster o jag ville ej ha något så min far kunde bo kvar Nu när min far gått bort så kan väl inte mina halvsyskon på mammas sida ha av pappas dödsbo Min far har efter 2år efter min mamma gått bort fått ärva sin mamma Det ska väl inte delas med mina halvsyskon på mammas sida Pappa äger fastigheten själv efter arvskiftet Det måste väl vara summan som är kvar efter mammas arvskifte som dom måste dela på ?? Tacksam för svar Med vänlig hälsning, Christian

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om jag har förstått situationen rätt så vill du veta om dina halvsyskon på din mammas sida kan ärva tillgångarna som din pappa lämnade när han gick bort. Jag kommer först att gå igenom de rättsliga reglerna som är tillämpliga och sedan skriva vad som gäller för dig i ditt fall. Observera dock att om det finns ett testamente kan detta försvåra situationen, om så är fallet är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga så kan vi hjälpa dig!

Arvsrätt enligt den legala arvsordningen

När någon går bort ska kvarlåtenskapet fördelas först och främst med den avlidnes bröstarvingar, det vill säga barn, barnbarn osv. Om det finns flera bröstarvingar till den avlidne så ska de dela på arvet lika mellan sig. Om någon bröstarvinge är avliden ska dennes barn istället träda in och ta del av lotten (2 kap. 1 § ärvdabalken).

Bedömningen i ditt fall

Som nämnt är det alltså din pappas bröstarvingar som kan ärva hans kvarlåtenskap enligt ovan. Bröstarvingar är alltså din pappas barn, barnbarn osv., det innebär att du och dina halvsyskon på din pappas sida är hans bröstarvingar. Det är alltså ni som kan ärva honom och ni får då dela lotten lika mellan er. Med andra ord kan inte dina halvsyskon på din mammas sida ärva din pappa eftersom att de inte är hans egna bröstarvingar.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig vid ytterligare funderingar.

Vänliga hälsningar

Yasin Amini

Yasin AminiRådgivare