FrågaFAMILJERÄTTGod man12/01/2019

Kan god man eller förvaltare besluta om boende utan huvudmannens samtycke?

Hej kan en godman/förvaltare tvinga sin huvudman, att flytta ifrån sin LSS bostad/vanlig bostad utan sin huvudmans samtycke?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkt för svaret

Frågan gäller huruvida god man eller förvaltare utan huvudmannens samtycke kan besluta om flytt från den vanliga bostaden. God man respektive förvaltare är inte samma sak och en del regler skiljer sig åt avseende de bägge. I det följande kommer jag utreda båda dessa alternativ.

Vad gäller avseende god man?

En god mans kompetens att agera för huvudmannens räkning bygger på samtycke och som huvudregel har den gode mannen ingen möjlighet att fatta egenmäktiga beslut (11 kap. 5 § föräldrabalken (FB)). En rättshandling som god man företar utan huvudmannens samtycke är ogiltig och ej bindande. Faller beslutet som den gode mannen fattat utanför dennes uppdrag enligt förordnandet om god man råder ovillkorlig ogiltighet, det vill säga utom dennes "behörighet" (11 kap. 5 § första stycket första meningen). I det fall det visserligen ligger inom behörigheten men faller utom huvudmannens samtycke råder som huvudregel att handlingen är ogiltig, det vill säga att den faller utom gode mannens "befogenhet" (11 kap. 5 § första stycket andra meningen). Angående befogenhet råder att samtycke inte krävs i vissa fall. Gode mannen kan handla inom sitt uppdrag och utan samtycke om huvudmannen är förhindrad att uttrycka sin mening eller om det angår ett beslut inom "den sedvanliga hushållningen" (11 kap. 5 § första stycket andra meningen respektive andra stycket FB).

Vad ovanstående innebär är att det i detta fall inte går att ge något klart besked. Uppenbarligen kan beslut om flytt inte anses tillfalla den sedvanliga hushållningen, men om huvudmannen har ansetts förhindrad att avge samtycke kan handlingen ändock vara bindande. För att samtycke inte ska krävas måste huvudmannen ha varit faktiskt förhindrad, vilket innebär relativt högt ställda krav. Följande är exempel på sådant förhinder: vissa sjukdomstillstånd som framgår av läkarintyg, psykiskt sjukdomstillstånd jämte lagen 1924:323 om verkan av avtal som slutits under påverkan av en psykisk störning, huvudmannens fysiska bortavarande eller huvudmannens omyndighet (se bla. prop. 1987/88:124 s. 164). Omyndig är den som är under 18 år (9 kap. 1 § FB).

Vad gäller avseende förvaltare?

En förvaltares kompetens är inte samtyckesberoende och förvaltaren har inom ramen för det tilldelade uppdraget ensam rådighet (11 kap. 9 § FB). Detta innebär att förvaltaren inom uppdraget får fatta beslut helt utan huvudmannens samtycke. Om handlingen faller utom det område förvaltaren enligt förordnandet är behörig att handla inom är handlingen ogiltig (11 kap. 11 § FB).

Vad gäller allmänt för god man och förvaltare?

God man och förvaltare är skyldig att alltid handla på det vis som bäst gagnar huvudmannen (12 kap. 3 § FB). Dessa ska i den utsträckning som följer av deras uppdrag "bevaka rätten för de personer som de företräder, förvalta deras tillgångar och sörja för deras person" (12 kap. 2 § FB). I det fall en god man eller förvaltare agerar försumligt eller missbrukar sin position kan denne entledigas av rätten (11 kap. 20 § första stycket FB). Detta kan sägas innebära att god man eller förvaltare inte får agera på sådant vis att intressekonflikt uppstår mellan denne och huvudmannen och att förvaltaren eller gode mannen prioriterar egenintressen eller på annat kvalificerat vis försummar huvudmannens intressen (jfr RH 2015:39 där god man gav av huvudmannens egendom till egna släktingar). Tillämpligheten av dessa bestämmelser går inte att säga mycket om i detta fall. Anser du att en inte ringa intressekonflikt råder kan du ansöka till rätten om entledigande förutsatt att du är huvudmannens make, sambo eller tillhör dennes närmaste släktingar (11 kap. 21 § och 15 § FB). Till "närmaste släktingar" kan hänföras bröstarvingar, föräldrar och syskon och behöver inte vara den som i släkthänseende står närmast den enskilde, se prop. 1987/88:124 s. 175.

Vad gäller angående beslut om bostad?

I vissa fall måste god man eller förvaltare erhålla överförmyndares samtycke, även om beslutet annars faller inom förordnandet och således vederbörandes behörighet (se 14 kap. 11 § FB). Bestämmelsen "måste förstås på så sätt att en god man inte ens med den enskildes samtycke kan vidta åtgärderna, såvida inte överförmyndaren har gett sitt godkännande" (jfr 11 kap. 5 § resp. 9 § FB). Innebörden är således att handlingen är ogiltig om sådant samtycke inte har inhämtats eller givits i ett fall där så krävdes. Detta gäller ordagrant enligt 14 kap. 11 § FB i följande fall:

1. genom köp, byte eller gåva förvärva fast egendom eller nyttjanderätt till sådan egendom, om det inte gäller övertagande av hyresrätt till en bostadslägenhet,

2. Ingå avtal om nyttjanderätt till någon annans fasta egendom, om det inte gäller hyra av en bostadslägenhet eller en tillfällig upplåtelse av ringa ekonomisk betydelse,

3. Sälja eller byta bort fast egendom eller nyttjanderätt till sådan egendom, om det inte gäller byte av en bostadslägenhet, eller

4. Låta inteckna, hyra ut eller på något annat sätt med nyttjanderätt upplåta fast egendom eller tomträtt.

Vad gäller angående eventuellt skadestånd?

En god man eller förvaltare som agerar på vis som vållar huvudmannen skada ska ersätta denna förutsatt att skadan orsakats uppsåtligen eller av vårdslöshet (12 kap. 14 § FB). Att god man agerar utan överförmyndarens samtycke trots krav därom torde utgöra ett typfall på skadeståndsgrundande handling. Skadestånd kan utgå även om överförmyndarens samtycke föreligger, om överförmyndarens samtycke inte behövs samt även om handlingen i övrigt är giltig, förutsatt att huvudmannen lidit skada på grund av vårdslöshet eller uppsåt (jfr NJA 1951 s. 245). Jag kan inte uttala mig mer specifikt härom avseende fallet i din fråga.

Sammanfattning

Utifrån informationen i frågan kan jag inte dra några slutsatser annat än att det är mindre troligt att handlingen är gällande om det angår god man än om det angår förvaltare. I det fall beslutet kräver överförmyndarens samtycke enligt ovan stadgade punkter kan underlåtenhet att inhämta sådant samtycke, eller agerande i strid däremot, utgöra en ogiltighetsgrund. Huvudmannen kan vara berättigad skadestånd i det fall skada har vållats av uppsåtligt eller vårdslöst agerande av god man eller förvaltare.

Jag hoppas min redogörelse ovan kan vara behjälplig!

Vänlig hälsning,

Joar LindénRådgivare