FrågaFAMILJERÄTTGod man21/04/2018

Kan god man bestämma om jag får skaffa barn?

Hej jag o min pojkvän vill gärna ha barn, men problemet är att hans föräldrar tillika mina svärföräldrar är emot vårt förhållande o att vi vill ha barn osv samt hans gode man oxå är emot det. Men det är ju upp till oss vad vi vill är vårt beslut o vårt liv . kan en god man/förvaltare överhuvudtaget neka oss att skaffa barn o göra så jag blir ensaståemde mamma i så fall? Tycker i så fall det är absurt o,inget som kan hindra oss från

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga.

Regler om gode män hittar du bland annat i föräldrabalken.

En god man ska bevaka rätten för personen de företräder och ska förvalta dennes tillgångar samt sörja för dennes person enligt 12 kap 2 § föräldrabalken. Däremot, är gode män inte behöriga att företräda den enskilde i frågor som att ingå äktenskap eller bekräfta faderskap eller liknande frågor av utpräglat personlig karaktär, enligt 12 kap 2 § 3 stycket. Att skaffa barn är exempel på en sådan fråga som är av utpräglat personlig karaktär och din pojkväns gode man har alltså ingen bestämmanderätt över ert beslut att skaffa barn och kan alltså inte hindra er från detta.

Skulle ni skaffa barn kommer båda ni att bli rättsliga föräldrar. Normalt sett så står ett barn under båda föräldrarnas vårdnad enligt 6 kap 2 § föräldrabalken. Skulle ni vara gifta när barnet föds blir ni båda automatiskt vårdnadshavare för barnet, annars kommer barnet hamna i din vårdnad men om ni är överens om det kan vårdaden bli gemensam enligt 6 kap 4 §. Ni behöver då båda väcka talan till rätten om gemensam vårdnad eller göra en anmälan om registrering av gemensam vårdnad till Skatteverket. Vårdnadshavare har en skyldighet att se till barnets bästa och tillgodose barnets behov. Skulle vårdnadshavarna inte klara av detta kan socialnämnden ingripa. Det är extremt ovanligt att vårdnadsöverflyttning, alltså överflyttning av rollen som vårdnadshavare sker.

Hoppas att du fått svar på dina frågor! Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga eller kontakta en jurist.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare