FrågaFAMILJERÄTTGod man30/09/2020

Kan god man agera efter huvudmans död?

Hej!

Min sambo har fått ett mindre av från sin mormor, men har på grund av sin biologiska far hamnat hos skuldsaneringen via kronofogden. Jag läste om liknande fall, där det bland annat nämndes att den som gett arvet till sin arvinge kunde skriva att arvet inte får utmätas.

Dock var det så att sambons mormor hade en godman, på grund av hennes ålder, i form av sambons moster.

Så min fråga är om inte sambons moster kan skriva att pengarna inte får utmätas istället?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår dig rätt så har din sambos mormor redan avlidit och din sambo därmed ärvt sin mormor. Om så är fallet är det tyvärr inte möjligt att göra något längre.

Det är möjligt att som arvsgivare själv eller genom sin gode man testamentera att egendomen som kommer att vara föremål för arv inte får överlåtas, vilket bland annat innebär att egendomen inte kan utmätas (5 kap. 5 § utsökningsbalken). Det krävs således att arvsgivaren är vid liv när detta görs. Det faktum att det fanns en god man hjälper inte situationen eftersom godmanskap upphör dagen då huvudmannen (personen som har tilldelats god man) avlider.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare