Kan gåvogivarens efterarvingar kräva del av fastigheten jag fick?

Jag har fått fastighet som gåva, gåvoavtal är upprattat med underskrifter och bevittning. Gåvogivaren har nu avlidit, maken till gåvogivaren är död sedan länge, det finns inga barn eller barnbarn. Kan den avlidne makens (alltså inte gåvogivaren) syskon eller syskonbarn kräva del av fastighet eller kvarlåtenskap. Gåvogivaren saknar helt släkt.

AH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att man får göra vad man vill med sin egendom. Det finns därför inget som hindrat gåvogivaren att ge dig en fastighet i gåva, men mycket riktigt måste man fråga sig om det kan uppstå några problem när gåvogivaren nu har gått bort.

Eftersom gåvogivarens make gick bort före henne utgår jag från att hon enligt huvudregeln ärvde hela makens kvarlåtenskap (se 3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB)). Hennes arvsrätt begränsas då av reglerna om efterarv (se 3 kap. 2 § ÄB). Det innebär att om det vid gåvogivarens död lever någon bröstarvinge till den avlidne maken eller dennes föräldrar, syskon eller syskons avkomling har de nu rätt att få ut sitt arv. Vidare innebär detta att gåvogivaren ärvde egendomen endast med fri förfoganderätt, vilket innebär att medan gåvogivaren haft rätt att förfoga över egendomen har hon inte haft rätt att testamentera bort den.

Hur mycket som ska utgå som efterarv i detta fall beräknas enligt följande. Utgångspunkten när makarna har haft full giftorättsgemenskap är den efterlevande maken (dvs. gåvogivaren) fick halva makens bo som om man genomfört bodelning (giftorätt) och andra halvan genom arv. Efterarvingarna har rätt till samma kvotdel (i detta fall 50/100) i den efterlevandes bo, då den efterlevande dör. Om proportionerna är andra, påverkas efterarvet i motsvarande mån.

Kan den avlidne makens syskon eller syskonbarn rätteligen kräva del av fastigheten?

Trots att gåvogivaren haft rätt att skänka bort sin egendom till dig finns vissa regler som är till att skydda makens arvingar, dvs. efterarvingarna. Om gåvogivaren genom att skänka bort fastigheten till dig orsakat väsentlig minskning av sin egendom, utan tillbörlig hänsyn till den först avlidnes efterarvingar, har efterarvingarna rätt att kräva vederlag ur den efterlevande makens arvingars arvslotter, som motsvarar efterarvsandelen (se 3 kap. 3 § första stycket ÄB). Det innebär att gåvogivarens egna arvingar riskerar att få mindre eller bli utan arv.

Om det som finns kvar i gåvogivarens bo inte räcker till det efterarvingarna har rätt till finns en risk för att du måste återbära gåvan du fått (se 3 kap. 3 § andra stycket ÄB). Detta förutsätter att du förstått eller bort förstå att att den först avlidnes efterarvingar hade nackdel av gåvan. Talan måste vidare väckas inom fem år från det att gåvan togs emot. Detta innebär att ifall du tog emot gåvan för mer än fem år sedan kommer eventuella alltså inte kunna väcka talan mot dig angående fastigheten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare