FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/07/2022

Kan försäkringsbolaget kräva läkarintyg från resmålet vid magsjuka?

Hej, Vi har en fråga angående reseskydd och läkarintyg. Vi var på resa till Legoland och våra barn blev magsjuka och vi fick stanna på vårt rum under två dagar innan vi skulle resa hem igen. Vi ringde till en lokal läkare som ej ville ta emot oss pga magsjuka, de kunde inte heller skriva ett intyg utan ha sett barnen, utan rådde oss om vila och vätska. Vi ringde även 1177 vårdguiden som sa att vi inte skulle söka upp sjukvård då vi inte skulle få gå in oavsett pga snittorisken och att läkarintyg kunde skrivas ut retroaktivt hemma. Vårt försäkringsbolag godkänner inte ett retroaktivt läkarintyg utan det måste vara ett lokalt intyg från reseorten. Nu till min fråga, kan ett försäkringsbolags villkor kräva att man ska bryta mot sjukvårdens riktlinjer och rekommendationer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Denna fråga är rent avtalsrättslig, vilket innebär att det är innehållet i avtalet som styr förpliktelserna er parter emellan. Så länge inte innehållet är oskäligt/strider mot tro och heder eller är olagligt (pactum turpe) gäller det mellan er.

Med det sagt är det krav på läkarintyg från resmålet genomgående återkommande bland försäkringsbolags villkor. Detta är för att kunna fastställa att försäkringstagaren dels var på resmålet då diagnosen ställdes, dels för att försäkringsbolaget vill förvissa sig om att vård verkligen uppsökts. Då klausulen är motiverad kan den inte anses vara oskälig, ej heller olaglig. Villkoret i sig kräver inte att ni ska bryta mot några rekommendationer eller riktlinjer strikt tolkat utan ställer endast upp kraven för att ersättning ska lämnas. Om inte försäkringstagaren kan uppvisa läkarintyg från resmålet utgår ingen ersättning, vilket inte kan anses vara ett för högt ställt krav i de allra flesta fallen; En motsatt ordning där försäkringstagaren skulle kunna begära intyg för sjukdom på resa i efterhand skulle medföra en alltför enkel möjlighet att kringgå villkorets syfte att man faktiskt varit sjuk på resan.

Jag förstår försäkringsbolagets hållning samtidigt som jag förstår din, men enligt villkoret behöver inte försäkringsbolaget lämna ersättning eftersom det egentligen inte framkommer något bevis för att ni kontaktat eller försökt kontakta läkarvård. Jag rekommenderar därför att ni nästa gång antingen använder er av en nätdoktor som möjligtvis kan lämna något slags intyg samt att ni kontaktar försäkringsbolaget och upplyser dem om er olyckliga situation då den är pågående. Förhoppningsvis är de förstående och väljer att göra ett undantag för er, sett till omständigheterna, men de behöver inte med villkoret som stöd.

Hoppas du fick viss vägledning av mitt svar, om det är något mer du undrar är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Lawline RådgivareRådgivare