Kan företag neka potentiell kund?

Hej! Om man är anklagad för stöld men aldrig dömd, de påstår att man ljuger och har kass attityd. Kan man få bli nekad ett medlemskap på ett privatägt gym?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt allmänna avtalsrättsliga principer gäller avtalsfrihet. Ett företag, till exempel ett privatägt gym, är därför inte tvunget att ingå avtal och erbjuda dig gymmedlemskap eftersom gymmet har valfrihet att välja med vem avtal ska ingås och på vilka villkor avtal ska ingås. Därför är det fullt möjligt för gymmet att neka medlemskap förutsatt att det inte sker på diskriminerande grund. De diskriminerande grunderna är kön, ålder, nationalitet, religion, sexuell läggning, funktionsnedsättning, eller liknande - som alltså är förbjudet enligt diskrimineringslagen. Det som framgår av din fråga är emellertid inte något som faller inom diskrimineringsgrunderna och därför kan du alltså bli nekad medlemskap.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare