Kan föräldrarna göra tjejerna i familjen arvslösa?

Hej,

Jag undrar om mina föräldrar kan göra mina syskon och jag som är tjejerna i familjen arvlös? Mina föräldrar har delgivit oss syskonen att föräldrars egendom och kapital på banken kommer att endast tilldelas till mina bröder.

Mina föräldrar har huset och pengar på kontot i Hong Kong, har dubbla medborgarskap både i Hong Kong och Sverige.

Är mkt tacksam för svar på det, mina syskon och jag är förtvivlade.

MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arvsordningen regleras i Ärvdabalken (ÄB). Jag kommer endast besvara utifrån situationen att arvsskiftet kommer ske i Sverige.

Bröstarvingar kan inte göras arvslösa

Enligt 2 kap. 1 § ÄB är den avlidnes äkta barn (bröstarvingar) första arvtagare och skall fördelas lika lott av de efterlämnade tillgångarna. Hälften av vad en bröstarvinge ska ärva enligt arvslotten, kallas laglotten och den har bröstarvingen alltid rätt till (7 kap. 1 § ÄB). Andra arvingar eller resterande del av tillgångarna utöver bröstarvingarnas laglotter, går att testamera bort och fördela enligt den avlidnes önskan. Det har funnits sedan lång tid tillbaka i svensk rätt att det inte ska gå att göra sina egna barn helt arvslösa.

En bröstarvinge måste påkalla jämkning av testamentet för att få ut sin laglott, om det inte redan är tilldelat så laglotten tillgodoses (7 kap. 3 § ÄB). Enligt tredje stycket måste sådan jämkning ske inom 6 månader från att personen blivit delgiven testamentet. Annars går rätten till laglotten förlorad.

Sammanfattningsvis,

Enligt svenska arvsregler går det inte att göra sina barn arvslösa. Barnen har alltid rätt till sin laglott, detta gäller oavsett om det är en dotter eller en son. Däremot har en person rätt att bestämma hur ens tillgångar ska fördelas utöver laglotten. Det innebär att föräldrarna får lov att lämna efter sig olika mycket tillgångar till sina barn, under förutsättning att rätten till laglotten inte kränks då. Viktigt är ni som bröstarvingar inte missar att påkalla jämkning av ett testamente där ni inte tilldelas några tillgångar alls.

Jag hoppas att detta gav svar på din fundering!

Vänligen,

Erica LagerRådgivare