Kan föräldrar välja att fördela sina tillgångar på vilket sätt de vill?

Hej. Kan föräldrar välja att ge bort sina tillgångar hur de vill? Vi är tre syskon och våra föräldrar vill dela upp tillgångarna (gård och marker för ca 5,4Msek) innan de går bort. Eftersom jag inte är intresserad av mark eller boningshus så borde min andel vara 5,4/3 tycker jag men de vill erbjuda mindre än 1Msek pga att de vill att så lite pengar som möjligt ska behöva lånas av den som vill ha mest. Känns fel men det är deras rätt säger de (föräldrarna).

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att den gäller huruvida föräldrar kan fördela sina tillgångar på vilket sätt de vill, t ex genom att ge ut gåvor medan de ännu är i livet och hur det påverkar den arvsrättsliga situationen.

Regler om arv och dess fördelning finns i Ärvdabalken (1958:673).

De allmänna arvsreglerna och testamentsrätten

Till att börja med kan konstateras att du och dina syskon räknas som bröstarvingar, vilket innebär att om inget annat är föreskrivet så ska arvet efter era föräldrar delas lika mellan er (2 kapitlet 1 § Ärvdabalken).

Har det däremot t ex genom testamente föreskrivits annat, så gäller det, så till vida det inte inskränker en bröstarvinges rätt till laglott. Som bröstarvinge har man alltid rätt att få ut sin laglott, vilket utgör hälften av ens arvslott (7 kapitlet 1 § Ärvdabalken). Utifrån de siffror du angivit i frågan skulle laglotten i ditt fall vara
5,4 mkr / 3 / 2 = 900 000 kr.

I övrigt kan föräldrar alltså fördela sin egendom hur de vill, vilket bl a inbegriper att testamentera bort sin egendom.

Gåva till bröstarvingar kan likställas med testamente

Jag tolkar det som att egendomen som dina föräldrar under sin livstid ger bort till dig och dina syskon, enligt ärvdabalkens regler bör kunna anses utgöra en gåva likställd med testamente (7 kapitlet 4 § Ärvdabalken). Detta innebär att gåvornas värde räknas in i laglotten som beskrivet ovan. Som du beskriver har de tänkt att utge 1 mkr till dig, vilket därmed överstiger din lagstadgade minimumsumma – i ditt fall, 900 000 kr.

Bestämmer sig dina föräldrar däremot för att ge ut mindre än 1 mkr till dig, kan du för att få ut din laglott, väcka talan mot gåvotagarna, dvs. dina syskon inom ett år från det att bouppteckningen avslutats (7 kapitlet 4 § Ärvdabalken).

Sammanfattningsvis så kan dina föräldrar välja att fördela sin egendom på vilket sätt de vill, så länge du och de andra bröstarvingarna får ut era laglotter.

Hoppas du fick svar på din fråga! Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare