Kan förälder testamentera bort hur som helst?

Hej! Jag har en fråga om arv!

Min pappa har två barn med två olika kvinnor, frånskild idag. Det är alltså jag och min halvbror som står som bröstarvingar efter honom.

Pappa har nyligen berättat att han upprättat ett testamente med en jurist, där det är tänkt att vi halvsyskon ska ärva olika efter honom, varför är oklart.

Min fråga är kort och gott - kan han göra så? Det är en bostadsrätt som kommer att vara med i arvet, oklart hur han fördelat det i testamentet. Dyrare lösören som möbler, tavlor vet jag att han skrivit på någon av oss. Hur funkar det egentligen? Kan man överklaga efter pappas bortgång om min bror tilldelas lägenheten och jag aktier t.ex?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om testamente regleras i ärvdabalken (ÄB).

Som huvudregel får man testamentera bort vad man vill, till vem man vill. Men det finns vissa regler som gör att man inte kan testamentera bort allt, vilket kallas laglottsskydd (7 kap 1 § ÄB). Laglottsskyddet gäller dock endast bröstarvingar, det vill säga barn.

Din pappa kan alltså testamentera bort vad han vill och hur han vill. Dock kommer du alltid att ha rätt till din laglott vilket är halva arvslotten delad på antalet barn. Ifall du märker efter din pappas bortfall att du får mindre än din laglott (alltså det du har rätt till enligt lag) så kan du begära jämkning av testamentet (7 kap 3 § ÄB) för att få ut hela din laglott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare