Kan förälder göra sitt barn arvslös?

Min morfar dog och min mamma som är särkulle barn var på bouppdelning. Där sades det att ett äktenskapsförord gjorts om enskild egendom. Att allt stod på nya frun hus och bilar osv. Det fanns även inget på kontot 0 kr. Inga saker eller något fanns heller enligt dem i hans ägo att ge till min mamma. Hon skulle alltså inte få nånting. Kan man göra så? Morfar måste ju ha haft nånting på kontot och mamma veta att han var en samlare som hade dyr konst, mynt, klockor osv men inget av det togs upp. Kan man bli helt utan arv pga äktenskapsförordet eller finns det nånting som tillfaller mamma, pension eller dylikt, tv, soffa eller tavla.

Eller måste mamma vänta på att få något tills nya frun är död ? Finns det nått mamma har rätt att få ändå trots allt.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

Ett kort svar på din fråga är att er morfar har rätt att "göra sig av med" sin egendom genom att exempelvis skriva över sina tillgångar på sin fru och göra er mamma arvlös. Jag ska beskriva det lite mer utförligt här nedan. Det finns ingen speciell lag som reglerar just detta men de lagar som reglerar arv är ärvdabalken (ÄB) och äktenskapsförord reglars i äktenskapsbalken (ÄktB). Som jag förstår det så rör det sig inte om något testamente så jag kommer inte gå in på de reglerna.

Det finns ingen bestämmelse som hindrar er morfar från att skriva över alla sina egendomar på frun och därefter göra det till hennes egna egendom. Utgångspunkten är att så länge en person är i livet har den rätt att göra vad den vill med sina tillgångar. Eftersom allt dessutom är egen egendom för frun kommer din mamma inte heller ha rätt att ärva efter det att frun dör. Tyvärr finns det ingenting ni kan göra för att se till att er mamma får någon arvsrätt.

Det jag skulle rekommedera er att göra är att kontakta en jurist och får hjälp med att kontrollera så att allt har gått rätt till vid bouppteckningen och att äktenskapsförordet är giltigt. Detta för att verkligen dubbelkolla att din mamma verkligen inte har rätt till något arv. Om ni vill ha mer rådgivning från oss kan ni kontakta vår telefonrådgivning eller kontakta våra jurister. Jag förstår verkligen att det känns orättvist och frustrerande för er och jag hoppas att ni möjligen kan få ut något av att dubbelkolla alla handlingar! Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Allt gott

Karin EkströmRådgivare