Kan fondandelar på ett investeringssparkonto utmätas?

Kan kronofogden utmäta fonder sparande i en investeringssparkonto eller kan dessa undantas från utmätning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fondandelar får som utgångspunkt utmätas - men inte i första hand

Utgångspunkten är att fondandelar (lös egendom) kan utmätas för dina skulder (4 kap. 17 § utsökningsbalken). Utmätning får bara ske om de medel som beräknas flyta in efter avdrag för kostnader gör utmätningen försvarlig. Av all utmätningsbar egendom ska dessutom i första hand utmätas sådan egendom som kan betala dina skulder med minsta kostnad, förlust eller annan olägenhet för dig som gäldenär (4 kap. 3 § utsökningsbalken). Rent konkret har Kronofogdemyndigheten i ett ställningstagande kommit fram till följande utmätningsordning: I första hand ska kontanta medel utmätas, i andra hand banktillgodohavanden, i tredje hand löneutmätning och i fjärde hand ska fondandelar och aktier utmätas (Kronofogdemyndighetens ställningstagande 2/20/VER s. 11). Anledningen till att flera typer av egendom utmäts före fondandelar är att utmätning av fondandelar kan leda till oönskade skatteeffekter och värdeförstöring vilket t.ex. medför en större kostnad och olägenhet för dig som gäldenär än om ett banktillgodohavande utmäts (pengar på banken). Observera att om sådan egendom som ska utmätas före fondandelar saknas för att täcka din skuld, kan fondandelarna ändå utmätas för din skuld. Om löneutmätning i tolv månader kan antas räcka föra att täcka skulderna kan dock gäldenären i normalfallet få behålla sina fondandelar och aktier (Kronofogdemyndighetens ställningstagande 2/20/VER s. 1 och NJA 2018 s. 9)

Fondandelar kan utgöra beneficieegendom

Du har även rätt att behålla fonderna om de anses krävas för ditt underhåll den närmaste tiden tills pengar kommer in från annat håll som kan täcka ditt behov, dock max en månad utan synnerliga skäl (4 kap. 2 § första stycket utsökningsbalken och 5 kap. 1 § punkt sju utsökningsbalken). Högsta domstolen har nämligen i sitt avgörande NJA 2012 s. 35 i princip likställt sparande i värdepappersfond med banktillgodohavande i fråga om beneficium (det vill säga den egendom som ska undantas från utmätning p.g.a. ditt underhåll m.m.). Anledningen till att banktillgodohavanden och fondandelar likställs är att dessa fondandelar omedelbart ska lösas in mot pengar på din begäran (4 kap. 13 § lag (2004:46) om värdepappersfonder). Se även listan i 5 kap. 1 § utsökningsbalken för att se vilken övrig egendom som kan bli undantagen utmätning.

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare