Kan folkbokföring ge besittningsskydd till lägenhet?

Hej,

stämmer det att om någon folkbokför sig på min adress så har de besittningsrätt och kan med sin legitimation be en låssmed låsa upp och stanna i min lägenhet?

Om personen i fråga efter folkbokföringen väljer att flytta utomlands för längre eller kortare tid och bosättningskontrollen inte får tag på personen - vad innebär det/vad händer då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det är fråga om en bosatdsrätt eller uthyrning av fast egendom gäller lagen om uthyrning av egen bostad, se här. Enligt "privatuthyrningslagen" har en hyresgäst som hyr en privatbostad, som är en bostadsrätt, i andrahand aldrig något besittningsskydd. vad gäller bostadsrätter finns det alltså inget att oroa sig för.

Besittningsskyddet vad gäller hyresrätt innebär att andrahandshyresgästen inte är skyldig att flytta den dag som står i uppsägningen och att förstahandshyresgästen istället måste föra tvisten till hyresnämnden om andrahandshyresgästen inte lämnar lägenheten.

Vid ett andrahandskontrakt av en hyresrätt börjar skyddet först gälla när hyresförhållandet varat i längre än två år men gäller i regel inte när uthyraren själv vill flytta tillbaka in i bostaden. Besittningsskyddet för hyresgästen gäller alltså enbart när uthyraren vill avhysa hyresgästen för att hyra ut till någon annan, och alltså inte vid en normal uppsägning.

Vad gäller besittningsskydd ska personen faktiskt bo i lägenheten för att få besittningsskydd. Folkbokföringen används endast som bevisning för att styrka att det är där personen faktiskt bor, men om det är tvistigt kan det krävas att en helhetsbedömning görs.

Vad gäller folkbokföringen kan du kontakta skatteverket för att meddela att personen faktiskt inte bor där och skatteverket kan då välja att självmant ta upp saken till prövning om de tror att personen är fel folkbokförd, 34 § folkbokföringslagen. Om de finner att personen är felregistrerad kan de förelägga personen att göra en anmälan med rätt adress enligt 31 § folkbokföringslagen, och detta föreläggande kan förenas med vite enligt 37 § folkbokföringslagen.

Personen ska alltså inte ha rätt till att byta lås i din lägenhet, och du har i vart fall rätt att säga upp personen för att du själv har ett behov av att bo där.

Lycka till!

Maria MakdesiRådgivare