FrågaPROCESSRÄTTDomstol01/05/2023

Kan flera brott behandlas i samma rättegång?

Hej, Jag väntar på rättegång. Om jag får fler polisanmälningar under tiden mellan förhör & rättegång. Kommer dem tas upp senare? läggs dem ner? eller i samma rättegång?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har fått fler polisanmälningar mot dig under tiden mellan förhör och rättegång, kan dessa potentiellt tas upp i samma rättegång, särskilt om de rör samma eller liknande brott som de som redan är föremål för rättegången. Detta beror dock på en rad faktorer, inklusive omständigheterna kring de nya polisanmälningarna och eventuella ytterligare bevis som kan behöva samlas in.

Enligt 23 kap. 2 § rättegångsbalken (RB) kan flera brott som är föremål för åtal behandlas i samma rättegång. Detta innebär att om det finns flera polisanmälningar mot en person som rör liknande brott, såsom flera fall av stöld eller misshandel, kan åklagaren välja att inkludera dem i samma åtal och behandla dem i en och samma rättegång.

Å andra sidan kan de nya polisanmälningarna också läggas ner, särskilt om det inte finns tillräckligt med bevis för att väcka åtal eller om åklagaren beslutar att de inte är relevanta för den pågående rättegången. Varje enskilt brott som åtalas måste bevisas separat, och det är domstolens uppgift att bedöma bevisningen för varje enskilt brott. Det är dock viktigt att notera att beslutet att lägga ner en polisanmälan ligger på åklagarens ansvar, och det är möjligt att du kan behöva svara på dessa anmälningar i en separat rättegång om de inte tas upp i den pågående rättegången.

Sammanfattningsvis kan nya polisanmälningar mot en åtalad person tas upp i samma rättegång om de rör liknande brott som de som redan är föremål för rättegången. Åklagaren har dock befogenhet att lägga ner en polisanmälan om den inte är relevant eller om det inte finns tillräckligt med bevis för att väcka åtal.

Jag hoppas att detta svar är till hjälp!

Vänligen,

Emelie SalehiRådgivare