FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/08/2017

Kan fläck på golv vara dolt fel?

Vi har tittat på en bostadsrätt och känner oss lite tveksamma till skicket på parkettgolvet. Det finns en del fläckar på golvet (dm2 i storlek som gissningsvis kommer från något spill som gått in i trät) som vi inte vet om det kan slipas bort eller inte. Kan detta vara ett dolt fel? Vi ser fläckarna men vet inte om de går att få bort förrän vi låter slipa det. Kan vi skydda oss på något sätt? Kanske vi få något inskrivet i kontraktet ang detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett dolt fel är ett fel som finns i bostaden redan vid köpet där redan när du köper bostaden och som du inte kan upptäcka vid en noggrann besiktning. I detta fall har ni redan upptäckt felet men vet inte dess omfattning. Felet kan således inte klassas som dolt.

Hur köpeavtalet utformas är till stor del upp till er som köpare och säljaren. Att skriva med en klausul som förpliktigar säljaren att ge er en ekonomisk kompensation om fläckarna inte försvinner vid en slipning är helt möjligt men kräver såklart även säljarens samtycke.

Hoppas att ni fått svar på er fråga.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare