Kan far med bröstarvinge skriva över all egendom till sambo?

Jag är enda bröstarvinge till min far. Han har en sambo sedan 40 år och dom har köpt och levt tillsammans i en Bostadsrättslägenhet de nu fullbetalt. Vid ett tillfälle sa han till min Sambo att jag inte skulle få mer än 10-20000 och att sambon skulle få allt. Detta trots att sambon ej har några egna barn. Ha sa att han skrivit över allt, lägenheten, inventarier , bilen mm på henne, så hon står som egen arvstagare. Kan Han göra så,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med så ärver inte sambos varandra enligt svensk lag. Sambon har vid dödsfall dock rätt att begära bodelning ( 8 § 2 st. SamboL) enligt 18 § SamboL. Det enda sättet din fars sambo kan få något av kvarlåtenskapen är om han testamenterar bort något till henne.

En förälder kan inte ge eller testamentera bort ett barns rätt till arv. Huvudregeln är att ett barn ärver allt från en förälder vilket är arvslotten, 2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB).

Försöker din far testamentera eller ge bort allt han äger kan du kräva att få ut din laglott, vilket är hälften av arvslotten, 7 kap. 1 § ÄB. Skriver han ett sådant testamente kan du enligt 7 kap. 3 § ÄB få testamentet jämkat, alltså ändrat så du får ut din laglott.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Hellin GültekinRådgivare