Kan ett testamente säkerställa att maka får behålla huset?

Hej. min make född i Holland men bosatt här i Sverige sedan 1974 har ms. Han avlider snart. Vi har ett gemensamt barn samt han har två barn sedan tidigare i England. Vi har hus somhälftensägs inga gemesamma konton.

Hur ska jag kunna sitta kvar i huset. Särkullbarnen, de två ärver direkt, hur det blir med vår gemensamma son vet jag inte. Kan ett testamante rädda något. var är skillnaden på arvslott och laglott i pengar, arv, procent.

Ps maken bor på äldeboende skriven därDs

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Finns inget testamente när någon avlider kommer arvet i första hand gå till den avlidnes barn. Maka har endast rätt till arv om de har gemensamma barn. Då ärver makan det gemensamma barnets andel som det gemensamma barnet sedan får tillbaka efter makans död.

Detta betyder att om din man inte har ett testamente kommer de två särkullbarnen få vars en tredjedel och du får en tredjedel eftersom ni har ett gemensamt barn.

Har den avlidne skrivit testamente så fördelas arvet enligt testamentet. Undantaget från denna regel är laglott. Laglotten betyder att barnen till den avlidne alltid har rätt till minst 50% av kvarlåtenskapen oavsett om den avlidne skrivit testamente. Eftersom din man har tre barn kommer 50% delas på dessa tre barn.

Detta betyder att om din man skulle skriva ett testamente som ger dig all kvarlåtenskap kan särkullbarnen klandra testamentet och få ut vars en sjättedel (50% av en tredjedel). Ert gemensamma barn kan också klandra men det betyder endast att den får ut sin laglott efter din död. Summan skulle då bli att du får ut 4/6 av arvet även om särkullbarnen klandrar testamentet. Ert gemensamma barns sjättedel ges ut när du avlider.

Huruvida du kan behålla huset eller inte beror på hur stor del av värdet på era totala egendomar huset motsvarar. Framförallt bodelningen som görs om din man avlider blir avgörande eftersom era gemensamma tillgångar ska delas lika och du måste därför kompensera din man för värdet på huset för att ni ska få lika mycket var.

Vill du läsa mer om detta rekommenderar jag Ärvdabalken, 3kap (makes arvsrätt) samt 7 kap (laglott). Även Äktenskapsbalken om du vill veta mer om bodelningen.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare