Kan ett särkullbarn begära jämkning av ett äktenskapsförord?

Arv särkullbarn.

Kan särkullbarn begära jämkning av äktenskapsförord?

Om ja av vilken anledning?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

För att besvara din fråga kikar vi närmare på äktenskapsbalken (ÄktB) och avtalslagen (AvtL).

Nej, särkullbarn kan inte begära jämkning av ett äktenskapsord

Ett äktenskapsförord upprättas frivilligt mellan två individer, som antingen redan är gifta, eller som snart kommer att bli gifta. De bestämmer själva över sina tillgångar och ingen kan hindra dem från att skriva ett äktenskapsförord (7 kap. 3 § första stycket ÄktB).

Om det är något "fel" med äktenskapsförordet, omständigheterna kring när det skrevs, andra inträffade händelser efter att det skrevs eller någon omständighet i övrigt, får äktenskapsförordet jämkas eller bortses ifrån vid en framtida bodelning. En bodelning kan äga rum under ett pågående äktenskap, när makarna skiljt sig eller då någon av makarna dör (12 kap. 3 § första stycket ÄktB).

Av det nyssnämnda framgår att ett äktenskapsord är ett avtal som skrivs under av två makar. Jämkningsregeln i äktenskapsbalken grundas till och med på den generella jämkningsregeln i avtalslagen (36 § AvtL).

Ett avtal, eller äktenskapsförord i det här fallet, kan alltså bara jämkas av rätten på begäran av någon av makarna som direkt berörs av avtalet. Det finns därför ingen möjlighet för särkullbarn att få ett äktenskapsförord jämkat.

Bra att känna till

Jag vet inte så mycket mer om er situation, men värt att känna till är att om det finns ett testamente, så kan ett särkullbarn jämka detta, under vissa givna omständigheter.

Mina råd

Är du ett särkullbarn och upplever att något är fel med det äktenskapsförord som någon av dina föräldrar skrivit under tillsammans med sin nuvarande make föreslår jag att du pratar med din förälder.

Även om du, i egenskap av särkullbarn, inte personligen kan begära jämkning i ett äktenskapsförord, finns det ingenting som hindrar dig från att prata med din förälder och få denne att begära jämkning av detsamma. Så länge du inte utövar tvång eller liknande, förstås.

Vill du veta mer om ett särkullbarns möjligheter att begära jämkning i ett testamente är du mer än välkommen att kommentera här direkt på sidan eller skicka in en ny fråga.

Jag önskar dig en fin dag!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare