FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/09/2022

Kan ett samtal med polisen registreras i något slags register?

Hej! Nu är det så att jag vill i framtiden söka polishögskolan. Kruxet nu är detta: jag och min sambo bråkade rejält efter en utekväll i en period där vi båda var rätt trötta och arga på varandra. Vi skriker på varandra och han blir triggad av att jag skriker tillbaka. Han hotar att ringa polisen om jag inte slutar skrika, jag säger ”gör du det”, då jag inte trodde att han skulle göra det. Polisen kommer och jag är i chock, han påstår att jag varit utåtagerande och knuffat honom vilket jag inte gjort. Ingen anmälan gjordes utan polisen pratade med oss. Kommer detta på något sätt i framtiden påverka mig? Syns detta någonstans när jag ska söka? Är så rädd att detta ska påverka mig på något sett när jag inte ens har gjort något.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ert samtal med polisen kommer att påverka dina möjligheter att bli antagen till polishögskolan.

Det finns inget straffrättsligt begrepp som benämns "varning" eller liknande. Att få en varning eller att tala med polisen är alltså inget straff. När samtal kommer in till polisen kommer en patrull att göra en utryckning för att få en uppfattning om vad som hänt på platsen och om det är fråga om brott. I ditt fall verkar det som att polisen gjorde bedömningen att ingen brottslig handling begåtts, utan att det endast rört sig om ett gräl mellan dig och din pojkvän. Även om det hade varit så att polisen bedömde att ett brott hade begåtts på platsen och därmed upprättat en anmälan så hade det inte synts i ditt belastningsregister. Det är först efter en eventuell dom eller strafföreläggande som notering görs i belastningsregistret, vilket följer av 3 § lag om belastningsregister.

Om du i framtiden skulle vara orolig över vad som står i ditt belastningsregister så kan du själv ta reda på vilka uppgifter ditt belastningsregister innehåller enligt 9 § lag om belastningsregister.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du hjärtligt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline eller boka tid med någon av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare