FrågaFAMILJERÄTTGod man29/12/2022

Kan ett förvaltarskap upphöra trots att jag har skulder?

Hej, Jag har skulder som jag fick när jag var 18,19 år, har förvaltare och är idag 23 år. Vad krävs för att avbryta förvaltarskapet? Eftersom jag har skulder är det så att det inte går att upphöra förvaltarskapet trots läkarintyg och bekräftelse från närstående.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om förvaltarskap finns i föräldrabalken (FB).

När upphör ett förvaltarskap?

För att ett förvaltarskap ska upphöra krävs att det inte längre finns ett behov av förvaltarskap. Det framgår av 11 kap 19 § FB. Det innebär att ditt förvaltarskap ska upphöra när det inte längre föreligger förutsättningar för förvaltarskap och du inte längre behöver hjälp att vårda din egendom.

Hur upphör ett förvaltarskap?

För att ett förvaltarskap ska upphöra behöver en ansökan skickas in till tingsrätten. En sådan ansökan kan skickas in av huvudmannen (du som har förvaltarskap), av sambo/make eller närmaste släktingar enligt 11 kap 15 § FB.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så kan ditt förvaltarskap upphöra om det inte längre finns ett behov av hjälp att vårda din egendom. Du, som huvudman, kan skicka in en ansökan själv till tingsrätten, eller din sambo/make eller närmaste släktingar. Därefter är det tingsrätten som beslutar vilka förutsättningar som föreligger för att avsluta förvaltarskapet.

Jag bifogar en länk där du kan läsa vidare om hur du ansöker om att ditt förvaltarskap ska upphöra. Det kan du läsa om HÄR!

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Tilda HanssonRådgivare