FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt20/01/2019

Kan ett bolag ställa krav på att lämna in skadad sak för rätt till full ersättning?

Hej, jag var med om en fallolycka i ett parkeringshus som orsakades på grund av att en trasig metallist stack rakt upp från golvet. Fallet orsakade skador på mina byxor. Jag har varit i kontakt med parkeringsbolaget som äger parkeringshuset och de har gått med på att ersätta mina byxor. För att jag skulle få full ersättning för mina byxor kräver de att jag ska lämna in dem. Om jag istället väljer att behålla mina byxor kommer jag enbart få 60% av inköpspriset. Enligt deras chef har de juridisk rätt att ställa detta som krav för att ge mig full ersättning. Jag har försökt hitta var detta krav står någonstans, men har inte lyckats. Har de rätt att kräva detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huruvida parkeringsbolaget har rätt att kräva att du lämnar in dina byxor för full ersättning beror på omständigheterna. Skadeståndslagen (SkL) reglerar rätt till ersättning i utomobligatoriska fall (när det inte föreligger ett avtal/kontrakt mellan parterna, se 1 kap. 1 § SkL). I skadeståndståndslagen finns inget krav på att lämna in den skadade saken, utan det räcker med att du kan bevisa skadan (2 kap. 1 § SkL). Du har rätt till ersättning för byxornas värde, följdkostnader på grund av skadan och eventuell inkomstförlust (5 kap, 7 § SkL). Det föreligger ytterligare en mängd omständigheter som måste vara uppfyllda för att en skada ska vara ersättningsgill enligt skadeståndslagen som jag inte kommer gå in närmre på eftersom det ligger utanför frågeställningen.

Om du står i en avtalsrelations med parkeringsbolaget är det i stället så att det är avtalet som i först hand reglerar vad som gäller för rätt till ersättning. Denna information borde i så fall hänvisas till på ett eventuellt kvitto. Förmodligen finns den i så fall tillgänglig via deras hemsida. I annat fall kontakta dem och kräv att få se vad som gäller enligt avtalet.

Sammanfattningsvis

Skadeståndslagen ställer inte upp något krav på att en skadad sak ska lämnas in för rätt till full ersättning. Däremot om ni står i en avtalsrelation är det i första hand avtalet som reglerar vad som gäller för rätt till ersättning.

Hoppas mitt svar har varit behjälpligt och lycka till!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÖsterströmRådgivare