Kan ett agerande utgöra ofredande ifall den utsatte i momentet efter inte agerar som denne blivit utsatt?

Hej! En person har skrivit till sitt ex att lämna henne ifred och sluta skriva till henne, han fortsätter ändå. Samma dag några minuter efteråt skriver dem och hon vill uppenbarligen ha kontakt nu. Hon anmäler ändå exet för ofredande för att han skrev till henne några minuter tidigare när hon inte ville det. Räknas detta som ofredande ändå och isåfall är det en förmildrande omständighet att hon några minuter efteråt uppenbarligen ville ha kontakt?

Lawline svarar

 Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ofredande regleras i 4 kap. 7 § BrB. Där stadgas att den som fysiskt antastar någon eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerandes döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande.

Gärningen innehar två rekvisit, förutom kravet på uppsåt hos gärningsmannen. I det fall du beskriver ska det handla om att gärningsmannen utsätter dennes före detta flickvän för störande kontakter. De störande kontakterna behöver inte alltid vara fler till antalet, utan kan utgöra ofredande också på grund av när och hur de sker. Det står klart att störande kontakter, oavsett på vilket sätt de sker, utgör ofredande. Det går dock inte att avgöra huruvida denna kontakt utgör ofredande, då det inte finns tillräckligt med information för mig, för att ge ett säkert svar.

De störande kontakterna, som exempelvis kan vara att kontakta på det sätt som skedde i din fråga, ska dock vara ägnade att samtidigt kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Brottet är ett abstrakt farebrott, innebärande att en objektiv bedömning görs huruvida den utsattes frid kränkts på ett kännbart sätt. Att vara otrevlig eller ovälkommen är generellt inte tillräckligt för att ofredande ska föreligga. Dessutom krävs att gärningsmannen begår gärningen med uppsåt. Denne ska uppsåtligen ofreda den utsatte.

Jag kan inte, med den information som är given ovan, avgöra om agerandet utgör ofredande eller inte. Däremot besvarar jag frågan om det skulle utgöra en förmildrande omständighet eller om det överhuvudtaget utgör ofredande, ifall den utsatte i momentet efter accepterar gärningen, med att skriva nej. En gärning bedöms som ett brott i det samband gärningen begås. Att det skulle föreligga någon form av samtycke (24 kap. 7 § BrB) är det inte tal om. Samtycke som lämnats i efterhand är helt irrelevant i frågan om ett brott förövats.

Är det en förmildrande omständighet? Förmildrande omständigheter regleras i 29 kap. 3 § BrB men är inte direkt uttömmande. Även andra faktorer än de som uttryckligen nämns i paragrafen kan vara att beakta. Det är svårt att säga ifall det skulle utgöra en förmildrande omständighet.

Med vänlig hälsning,

Martin CarlehedenRådgivare