FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/02/2023

Kan en vårdnadshavare ensam bestämma byte av dagis vid gemensam vårdnad?

Hejsan Jag och barnets pappa har gemensam vårdnad. Barnet är 2,5 år gammal. Nu ska jag flytta 1,8km inom samma kommun. Jag vill byta till dagiset som ligger ca 800m ifrån mej. Hon r skriven hos mej. Pappan vägrar skriva på för att hon ska byta. Kan jag byta endå när de r inom samma kommun? De är bara jag som står på dagis nu sen vi skiljde oss. Pappan har inte gjort så han står med på delad faktura. Mvh J

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågor angående vårdnad och andra frågor som gäller barn regleras i föräldrabalken (FB) och jag kommer därför att besvara frågan utifrån denna.

Kan en vårdnadshavare ensam bestämma byte av dagis vid gemensam vårdnad?

Som vårdnadshavare har du en rätt och en skyldighet att bestämma i frågor som rör dina barns personliga förhållanden (6 kap. 11 § FB). Med personliga förhållanden menar man exempelvis vilka personer som barnen umgås med eller vilket dagis som barnet går i. Vid gemensam vårdnad ska beslut som rör barnet gemensamt tas av vårdnadshavarna (6 kap. 13 § 1 st. FB). Är någon av vårdnadshavarna på grund av frånvaro, sjukdom eller liknande, förhindrade att ta ett gemensamt belsut, får dock den andra vårdnadshavaren ensam ta det beslutet (6 kap. 13 § 2 st FB). Detta gäller däremot inte i sådana frågor som är av ingripande betydelse för barnets framtid, såsom exempelvis vart barnet ska gå i skolan. Även förskola kan alltså räknas in här vilket innebär att du inte får ta ett beslut om barnets förskola på egen hand.

Vad kan du göra nu?

Du har i din frågeställning inte skrivit varför barnets pappa inte vill gå med på ett byte av dagis men om du och barnets pappa inte kan komma överens kan man vända sig till sin kommuns och få hjälp därifrån med hur ni kan komma fram till en lösning som passar er båda bra.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare