FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/02/2023

Kan en vårdnadshavare bestämma vilka personer mina barn umgås med?

Kan jag bestämma vem barnen umgås med på min vecka? Barnens pappa och jag är separerade, han har träffat en ny person (de lever som särbos) som jag har goda skäl för att anse inte är bra för dem. Hon är negativ inställd till mig, blandar ofta in barnen i våra konflikter och har gjort så att inte jag och mitt ex längre kan samarbeta. Hon är dock inte så pass olämplig så det finns fog för en orosanmälan. Vi bor nära varandra, har växelvist boende och gemensam vårdnad. De lever som särbos och hon är ingen etablerad person i barnens livni h de har träffats ett tiotal gånger. Jag vill att barnen umgås så lite som möjligt med henne och jag vill helst inte att de ses alls under mina veckor. Kan jag bestämma det? Hur är det isåfall i offentliga miljöer exempelvis på barnens fritidsintressen ex hockeymatch på mina veckor osv. Kan jag be henne vänligen stanna hemma? Så vida inte barnen gärna vill ha henne där förstås och efterfrågar henne. Barnen är 9 och 11 år.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Vårdnadshavares skyldigheter och rättigheter regleras i Föräldrabalken (FB) och jag kommer därför att besvara din fråga utifrån den.

Kan en vårdnadshavare bestämma vilka personer barnen ska umgås med?

Som vårdnadshavare har du en rätt och en skyldighet att bestämma i frågor som rör dina barns personliga förhållanden (6 kap. 11 § FB). Med personliga förhållanden menar man exempelvis vilka personer som barnen umgås med. Vid gemensam vårdnad ska beslut som rör barnet gemensamt tas av vårdnadshavarna (6 kap. 13 § 1 st. FB). Eftersom dina barn bor växelvis hos dig och barnens pappa får du dock själv bestämma om sådant som rör den dagliga omsorgen av barnen när barnen bor hos dig. På liknande sätt, är det då alltså barnens pappa som bestämmer under tiden då barnen bor hos honom. Det kan handla om allt från sovtider till vad barnen ska äta till frukost och även vilka personer barnen umgås med bör även höra hit.

Du har alltså som utgångspunkt rätt att bestämma vilka dina barn ska träffa under den tid som barnen bor med dig. Som vårdnadshavare har du även ett ansvar att se till att dina barn får en god uppfostran, trygghet och omvårdnad (6 kap. 1 och 2 § § FB). Skulle det därför vara så att du anser att barnens pappas särbo är olämplig eller att barnen på något sätt skulle ta skada eller påverkas negativt av att träffa henne har du alltså en skyldighet att se till att de inte umgås.  Ju äldre dina barn blir desto mer ska vårdnadshavaren lyssna på barnens egna synpunkter och önskemål (6 kap. 11 § FB). Då dina barn är 9 och 11 år är dom fortfarande ganska unga, men om de skulle uttrycka en stark vilja att träffa den här personen och hon inte kan anses olämplig eller liknande, har du svagare skäl för att förhindra ett umgänge mellan dem. Detta grundar sig också i att alla beslut och frågor som rör dina barn ska enligt lag göras utifrån vad som är det bästa för barnet (6 kap. 2 a § FB).

För att sammanfatta det ovanstående, har du alltså rätt att bestämma vilka personer dina barn träffar, men det ska göras med dina barns bästa i åtanke. Om vederbörande i fråga skulle ha ett väldigt dåligt inflytande över barnen eller på annat sätt påverka dina barn på ett negativt eller skadligt sätt har du en skyldighet att se till att barnen inte umgås med henne.

Kan en vårdnadshavare be någon stanna hemma för att undvika umgänge mellan denna personen och vårdnadshavarens barn?

Det finns inga hinder för dig att prata med henne och be henne att stanna hemma eller prata med henne för att se om ni tillsammans kan komma fram till en lösning som funkar bra för er. Du har däremot ingen rätt att tvinga henne att stanna hemma.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare