FrågaEKONOMIÖvrigt30/11/2019

Kan en utlänning beviljas BankID?

Kan man som udlænding (dansker) gøre noget for at få mobil bankID og dermed Swish?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Var och en med svenskt personnummer kan ansöka om ett mobilt BankID hos sin bank. De banker som utfärdar BankID är Danske Bank, FOREX Bank, Handelsbanken, ICA Banken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB, Skandiabanken, Sparbanken Syd, Swedbank och Ålandsbanken.

Det krävs alltså inte att du är svensk medborgare utan endast att du har ett svenskt personnummer. Om du är folkbokförd i Sverige kommer du att tilldelas ett svenskt personnummer.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare