FrågaEKONOMIÖvrigt27/07/2018

Kan en utländsk person, utan svenskt personnummer, stå som borgensman för lån hos en svensk bank?

Kan en utländsk person utan svenskt personnummer stå som borgensman för lån hos en svensk bank?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är rakt och enkelt, och det är att en utländsk person inte kan stå som borgensman för lån hos en svensk bank. Svaret regleras inte exakt i någon specifik föreskrift, utan detta är helt enkelt bankernas egna regler.

Om du vill veta varför svenska banker inte tillåter utländska borgensmän utan svenska personnummer eller var detta regleras, så rekommenderar jag dig att ta kontakt med din egna bank.

Hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig en fortsatt varm och härlig sommar,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare