FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/11/2022

Kan en utländsk medborgare överklaga bygglov till länsstyrelsen?

Kan utländsk medborgare överklaga bygglov? till länstyrelsen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om en person som ansöker om bygglov anser att kommunens beslut är felaktigt kan han eller hon överklaga beslutet till länsstyrelsen enligt 13 kap 8 § plan och bygglagen (PBL) med hänvisning till 42 § förvaltningslagen (FL). Ett beslut kan enligt FL överklagas av den beslutet angår, om det gått honom eller henne emot.

Det framgår inte av lagtext eller förarbeten att rätten att överklaga endast tillfaller svenska medborgare. En utländsk medborgare har således rätt att överklaga ett bygglov, så länge bygglovet angår denna person och beslutet gått honom eller henne emot.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline eller boka tid med någon av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare