Kan en utländsk medborgare köpa bostad i Sverige?

Kan någon med medborgarskap från den Dominikanska Republiken köpa lägenhet/bostadsrätt i Sverige? Även om man inte är bosatt i Sverige och har inte uppehållstillstånd?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av jordabalken (JB).

Kan en utländsk medborgare köpa bostad i Sverige?

En utländsk medborgare som inte är Svensk medborgare eller har uppehållstillstånd kan köpa en bostad i Sverige, det finns inget krav på att köparen måste ha uppehållstillstånd eller Svenskt medborgarskap. Det enda kraven man måste uppfylla är de kraven som finns för bostadsköpet. Kraven som finns för att köpa en bostad i Sverige är:

  • Avtalet måste vara skriftligt
  • Avtalet måste innehålla en anmälan om överlåtelsen
  • Innehålla information om köpeskillingen (dvs priset köparen betalar till säljaren för bostaden)
  • Underskrift av både säljaren och köparen (4 kap 1 § först stycket JB)

Sammanfattningsvis kan en person med medborgarskap från den Dominikanska Republiken köpa lägenhet/bostadsrätt i Sverige. Det finns inga krav på Svenskt medborgarskap eller uppehållstillstånd. De kraven som finns för bostadsköpet är de som presenterats ovan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, har du några andra frågor är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare