FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt10/02/2019

Kan en skuld utkrävas i ett annat EU-land?

Hej, kan kronofogden på något vis utmäta lön från mig om jag bor i Spanien t.ex via deras domstolar eller kan fordringsägaren själv göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt min uppfattning vore den enklaste lösningen för den som vill få en fordran betalt från en person i ett annat land att ansöka om så kallat europeiskt betalningsföreläggande. Det innebär något förenklat att borgenären genom ett europeiskt system ansöker om att få betalningsskyldigheten fastslagen av en domstol eller annan myndighet i landet gäldenären bor i. Om ansökan beviljas kan borgenären göra avgörandet gällande i hela EU och därmed få hjälp att utkräva skulden i landet gäldenären bor i.

För mer information rekommenderar jag att du följer länken nedan.
https://www.kronofogden.se/Europeisktbetalningforelaggande.html

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare