Kan en samfällighet ha en digital årsstämma?

Hej.

Kan en samfällighet ha en digital årsstämma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor trädde i kraft den 15 april 2020, och ska fortsätta gälla till utgången av 2021. Lagen utvecklades för att hämma smittspridningen av Corona. I lagens 1 a § p. 3 förklaras det att bestämmelsen avser stämmor genom elektronisk uppkoppling i

- aktiebolag (14 och 15 §§ ),

- ekonomiska föreningar, bostadsrättsföreningar och kooperativa hyresrättsföreningar (16 och 17 §§ ),

- sparbanker (18 § ),

- ömsesidiga försäkringsbolag, försäkringsföreningar och tjänstepensionsföreningar (19 § ).

Samfälligheter omfattas inte av lagens bestämmelser om elektronisk uppkoppling. I förarbeten (Prop. 2019/20:143) uttrycks det dock att det i övrigt inte finns några närmare föreskrifter i lag om hur föreningsstämman ska gå till för samfälligheter. Som utgångspunkt är det därför upp till föreningen själv att, inom ramen för vad som anges i stadgarna, bestämma på vilket sätt stämman ska genomföras. Det finns alltså inget som hindrar samfälligheten att hålla en digital årsstämma, så länge det är i enlighet med stagarna.

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare