FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis16/08/2021

Kan en polis arbeta i samma stad som denne bor?

Kan en polis vara i tjänst och och jobba i samma stad hen är uppvuxen och bor i?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt undrar du om en person kan arbeta som polis i samma stad som denne bor i.

Poliser är precis som alla andra fria att söka lediga tjänster i vilken stad de än önskar. Det finns inga krav på att poliser vare sig ska eller inte ska arbeta i staden de bor, utan detta är helt och hållet upp till varje polis att själv avgöra.

Det vanligaste är att poliser stannar i ett och samma polisområde under hela sin yrkesverksamma period. Ett polisområde omfattar oftast flera städer. Vilket polisområde polisen arbetar i är dock inte beroende av var denne bor, utan beror på den placering polisen tilldelats för sin aspiranttjänstgöring. Vilket polisområde polisen tilldelas har denne möjlighet att önska om under sin utbildning. Det är möjligt för en polis att bo i ett polisområde och arbeta i ett annat. På samma sätt är det möjligt att bo i en stad som omfattas av det polisområde polisen arbetar i.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare