FrågaFAMILJERÄTTGod man06/07/2017

Kan en person som är dement ge bort ett hus?

Dement mor med godman kan hon ge bort ett hus värde ca 200 tusen till en bror

gåvan ska räknas som förskott på arv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även om modern har en god man så har hon full rättshandlinsgförmåga och kan därför ingå avtal, ge bort egendom osv. Det finns därför inget egentligt rättsligt hinder för henne att ge bort huset. Eftersom hon har en demensdiagnos och har fått en god man antar jag att det är så att hon inte har möjlighet att fatta beslut som rör olika ekonomiska frågor. Jag antar såldes att det är så att det finns hinder för henne att praktiskt genomföra rättshandlingen att ge bort huset eftersom hon är dement.

Inte heller får personen som är god man ge bort hennes hus i present till en bror. Detta eftersom att ge bort ett hus inte är att se som en personlig present eftersom värdet på ett hus typiskt sätt anses stå i missförhållande till den enskildes ekonomiska villkor (14 kap. 12 § FB).

Sammanfattningsvis finns det inget rättsligt hinder mot att modern själv ger bort sin egendom eftersom hon har full rättshandlingsförmåga även när hon har en god man men om hon inte är i stånd att ge bort huset på grund av sin demensdiagnos så kan inte hennes gode man ta beslut om att ge det som gåva.

Hoppas det var svar på din fråga, annars är du välkommen att återkomma i en kommentar!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare