Kan en person med näringsförbud köpa och äga aktier?

Hej,

Om någon fått näringsförbud.

Kan den person fortsatt äga och köpa aktier i bolag, trots att personen har näringsförbud?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar ifall en person som har näringsförbud fortsatt kan köpa och äga aktier i bolag.

Huvudregeln är att den som meddelats näringsförbud inte får "äga så många aktier i ett aktiebolag eller ett europabolag med säte i Sverige att hans eller hennes andel av röstetalet för samtliga aktier i bolaget överstiger femtio procent" (11 § 10 p. lagen om näringsförbud). Detta innebär att person med näringsförbud kan fortsatt köpa och äga aktier i bolag, sålänge de understig 50% i respektive bolag.

Eftersom förbudet gäller en specifik person kan den som innehar aktier vidare överlåta dem till någon annan. Vad beträffar överlåtelser till närstående föreligger inget förbud. Det är emellertid icke tillåtet att "vara anställd eller återkommande ta emot uppdrag från" en verksamhet som ägs av en närstående eller från den verksamhet i vilken skyldigheter åsidosatts, varför man således oavsett en eventuell överlåtelse ej kan engagera sig i företaget (11 § 11 och 12 p. lagen om näringsförbud).

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare