FrågaFAMILJERÄTTGod man07/05/2018

Kan en person få en god man förordnad mot sin vilja, och går det att välja god man själv?

Kan man få en God Man mot sin egen och mot en nära anhörigs vilja ? Om man behöver en God Man enbart vid kontakt med Banker, och inget annat, går det bra ? För man välja God Man själv ? Tack för svar !

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Svaren på dina frågor om godmanskap finns i föräldrabalkens (FB) 11 kapitel. Huvudregeln om godmanskap hittar du i FB 11 kap. 4 §. En person som på grund av antingen

- sjukdom,

- psykisk störning,

- försvagat hälsotillstånd eller

- liknande förhållande

behöver hjälp med att antingen

- bevaka sin rätt

- förvalta sin egendom eller

- sörja för sin person (personlig omvårdnad)

ska få en god man förordnad av tingsrätten om det behövs.

I vissa fall kan en god man förordnas åt en person utan dennes samtycke

Som utgångspunkt krävs den enskildes samtycke för att det ska beslutas att den ska ha en god man. Det finns dock en del fall där en god man kan förordnas utan samtycke. Sådana fall föreligger om den enskilde har ett läkarintyg som konstaterar att den på grund av något psykiskt eller fysiskt tillstånd inte klarar av att bestämma sig och ge besked om den samtycker eller inte.

Principen om minsta ingripande åtgärd: godmanskapet ska begränsas så mycket som möjligt

Tanken med konstruktioner som godmanskap är att de ska hjälpa den enskilde, men samtidigt begränsa dennes handlingsfrihet så lite som möjligt. Därför ska godmanskapet utformas på ett sätt som medför ett så litet ingrepp som möjligt i personens liv. Därmed är svaret på din fråga ja, det går att utforma det så att det bara rör vissa saker. En person kan få en god man för att den behöver hjälp med att förvalta sin egendom, till exempel. I denna kategori ska då personens hjälpbehov bedömas så att den gode mannens uppdrag omfattar bara just de sakerna den enskilde behöver hjälp med.

Tingsrätten beslutar om en person ska tilldelas en god man. De har alltid ett ansvar för att undersöka om personens hjälpbehov kan tillgodoses på ett mindre ingripande sätt, alltså om det finns något alternativ som till exempel att personen i bankrelaterade frågor får hjälp genom bankens notariatavdelning, en advokat eller en annan uppdragsgivare.

Med en god man har personen ändå full rättshandlingsbehörighet

Tänk dock på att en person som har god man fortfarande har full rättshandlingsbehörighet. Den gode mannen fungerar främst som någon personen samråder med i de frågor som omfattas av godmanskapet i det enskilda fallet. Den gode mannen kan inte genomföra bindande rättshandlingar utan personens samtycke. De enda fall där den gode mannen får rättshandla utan personens samtycke är när det inte kan inhämtas. Ett exempel på en sådan situation kan vara att personen inte är kontaktbar med anledning av den är tillfälligt svårt sjuk eller liknande och beslutet inte kan vänta. Om en god man skulle rättshandla utanför ramen för uppdraget är denna handling inte bindande för personen överhuvudtaget. När en god man rättshandlar inom ramen för uppdraget, men utan personens samtycke är detta inte bindande för personen (förutom i den ovan angivna situationen), FB 11 kap. 5 §.

En god man ska vara lämplig för uppdraget

Den som ska få en god man kan själv föreslå en viss person som den vill ska ha hand om uppdraget. Det som krävs är att den är lämplig för uppdraget. Om den enskilde har en önskan om vem som ska bli god man, ska den personen utses till att vara god man om den är lämplig och vill åta sig uppdraget, FB 11 kap. 12 §.

Sammanfattning

Huvudregeln är att personens samtycke krävs för att den ska kunna få en god man förordnad. I undantagsfall kan personen få en god man utan att ha lämnat samtycke. Det är i sådana fall då ett läkarintyg kan styrka att personen på grund av något fysiskt eller psykiskt tillstånd inte har möjlighet att ta ställning i frågan och ge besked, FB 11 kap. 4 §.

Den gode mannens uppdrag ska utformas efter personens hjälpbehov. Den gode mannens uppdrag ska vara tillräckligt omfattande för att hjälpa personen, men så lite ingripande i personens liv som möjligt. Därmed kan uppdraget utformas till att enbart röra vissa saker såsom kontakt med banken, till exempel.

Den enskilde har fortsatt full rättshandlingsbehörighet, och den gode mannen behöver den enskildes samtycke vid alla rättshandlingar. Det råder undantag från detta då personens samtycke inte kan inhämtas av någon anledning, till exempel att den är svårt sjuk och beslutet inte kan vänta, FB 11 kap. 5 §.

Den enskilde kan ge förslag på någon som den vill ska vara god man. Den personen ska förordnas som god man om den har bedömts vara lämplig för uppdraget och om den själv vill det, FB 11 kap. 12 §.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare