Kan en pensionerad amerikanskt medborgare köpa en sommarstuga i sverige

Kan en pensionerad amerikanskt medborgare köpa en sommarstuga i sverige typ 100 tusen dollar i pris.

Vilka steg i ordning måste man göra. Min faster är, änka och inga barn i USA, jag står på hennes Will - testamentet,

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du som utländsk medborgare har rätt att köpa och äga fastighet i Sverige. Det finns dock visa regler som måste följas för att köpet skulle vara giltig.

När du hittar en sommarstuga du vill köpa (oavsett priset) bör du fullfölja krav på formalia när det gäller köpeavtalet (4 kap. 1 § jordabalken). Det ska vara ett skriftligt avtal, där det finns en förklaring att säljaren överlåter egendomen på köparen samt till vilket pris (köpeskilling). Både säljare och köpare ska skriva under avtalet. De flesta fastighetsköp sker via en mäklare som förbereder ett köpeavtal och ser till att överlåtelse sker i enlighet med svensk lag.

När du har skrivit på avtalet måste du söka om lagfart. Lagfart är ett bevis på att du äger sommarstugan. Lagfarten söker man hos Lantmäteriet. I samband med det måste du betala en stämpelskatt som är 1,5 procent av sommarstugans pris. Det tillkommer också en fastighetsavgift som du ska betala varje år.

Den andra delen av din fråga har jag lite svårt att förstå. Jag skulle rekommendera dig att utveckla din fråga, fylla den med lite mer information och ställa en ny fråga till Lawline.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor! Har du vidare funderingar, är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Orysia SichRådgivare