Kan en partner eller kompis skriva in sig på mitt hyreskontrakt

Hej! Jag har en lägenhet som jag står på själv. Har en partner/kompis som vill skriva in sig på mitt hyreskontrakt. Får hen det? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som handlar om hyreskontrakt hittar du i jordabalken (JB).

Det finns inte en specifik regel som pratar om inskrivning, men om personen skulle bli inskriven skulle det innebära att du relativt enkelt efter detta kan säga upp dig, varpå den andra personen får kontraktet själv. Därmed kan vi likställa situationen vid en överlåtelse och se vilka regler som gäller där. Det innebär att varken din parter eller kompis kan bli inskriven på ditt kontrakt utan din hyresvärds samtycke (12 kap. 32 § JB).

Det du behöver göra är helt enkelt att fråga din hyresvärd! Det är helt upp till denne att bestämma detta. Det vanligaste är dock att hyresvärden nekar till att skriva in någon på kontraktet i efterhand, troligen för att det skulle öppna upp för en möjlighet att sedan överlåta sitt kontrakt till andra. Men det betyder inte att det är en omöjlighet, kanske är din hyresvärd tillmötesgående om du har en godtagbar anledning!

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Kajsa Moss BjerlingRådgivare