FrågaFAMILJERÄTTFaderskap22/12/2018

Kan en pappa som inte är genetisk förälder till ett barn fortsätta vara vårdnadshavare trots att faderskapet upphävs?

Vi har efter 9 år fått veta att sonens pappa inte är hans biologiska pappa. "Pappan" hotar mig att häva faderskapet. Men pga arvsrätt, sjukdomshistoria och för att sonen ska få svar vill jag häva faderskapet. Han hävdar nu att han kan fortsätta vara vårdnadshavare trots att faderskapet hävs. Stämmer de?

Vet att det finns något som heter tillförordnad vårdnadshavare. Men det tilldelas väl om det inte finns någon lämplig vårdnadshavare alls? Och vem beslutar om de isåfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna om föräldraskap finns i föräldrabalken (FB). Jag kommer att använda "pappan" som benämning på han som inte är genetisk förälder till barnet.

Kan en pappa som inte genetisk förälder ett barn fortsätta vara vårdnadshavare trots att faderskapet upphävs?

Ansvaret för barn indelas i två delar. Dels vårdnaden om barnet, dels förmyndarskapet. Frågor som rör barnets personliga förhållanden hänförs till rollen som vårdnadshavare. Förmyndaren har i sin tur ansvar för ekonomin, t.ex i form av förvaltning av barnets eventuella tillgångar. Den som har vårdnaden av barnet är också förmyndare om inte särskild förmyndare har utsetts (10 kap 2 § FB). Trots att förmyndaren har det ekonomiska ansvaret är det vårdnadshavaren som har skyldigheten att betala underhåll för barnet.

Föräldrar som är gifta är vårdnadshavare, samt förmyndare till sina barn (6 kap 3 § och 10 kap 2 § FB). Om föräldrarna inte är gifta blir mamman vårdnadshavare (6 kap 3 § FB). Rätten kan dock besluta att båda föräldrarna ska vara vårdnadshavare (6 kap 4 § FB). Gemensam vårdnad kan också erhållas genom registrering hos Skatteverket efter anmälan av båda föräldrarna till socialnämnden i samband med att nämnden ska bekräfta faderskapet (6 kap 4 § andra stycket, första punkten FB). Bekräftande av faderskapet krävs när föräldrarna inte är gifta med varandra. Är föräldrarna gifta vid födseln utgår man i stället från att maken är far till barnet (1 kap 1 § FB).

Om "pappan" får sitt faderskap upphävt innebär det också att hans juridiska faderskap upphävs. Han är alltså inte längre vårdnadshavare och förmyndare till barnet eftersom detta är aspekter som följer med det biologiska faderskapet. Det finns dock en regel som säger att den som varaktigt bor tillsammans annans barn och med den förälder som har vårdnaden om barnet är underhållsskyldig mot barnet, om han eller hon är gift med föräldern eller har eget barn tillsammans med föräldern (7 kap 5 § FB). Om dessa förutsättningar är uppfyllda i fallet du beskriver har alltså "pappan" underhållsskyldighet gentemot din son, men ingen del i andra aspekter av vårdnaden t.ex. uppfostran och beslutsfattande.

Du har frågor gällande tillförordnad vårdnadshavare, vilket är samma sak som särskild vårdnadshavare. Precis som du nämner är det inte möjligt att bli utsedd till särskild vårdnadshavare så länge barnet har en vårdnadshavare som är lämplig förälder (6 kap 7 §- 10c § FB). Beslut om särskild vårdnadshavare fattas av tingsrätten på uppdrag av kommunens socialnämnd (6 kap 7 § FB).

En möjlighet finns för "pappan" att bli vårdnadshavare genom adoption. För detta krävs att ni är makar eller sambor, och att rätten anser att det är lämpligt att adoptionen äger rum (4 kap 6 § och 2 § FB). Adoption skulle dock innebära att din son inte får rätt att ärva efter sin biologiska pappa eftersom de juridiska banden dem emellan skärs av.

Jag vill också skicka med att enligt gällande rätt anses det viktigt att det rättsliga faderskapet stämmer överens med det genetiska. Om så inte är fallet ska faderskapet i princip hävas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Elin LindgrenRådgivare